Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälften av personalen vill sluta på "kassan"

Annons

Vi har jobbat övertid, arbetat helger, slutat svara i telefonerna, vi omfördelar och omorganiserar oss till förbannelse. Men det räcker inte till, berättar handläggaren.

- Vi handläggare har full förståelse för allmänhetens upprördhet, men ni riktar er ilska mot fel mål. Vår arbetssituation i dag är ohållbar. De flesta av oss åker till jobbet varje morgon med ett enormt tryck över bröstet för vi vet att vi inte uppfyller produktionskraven i dag heller.

Handläggaren menar att det enda sättet att nå de uppsatta målen med utbetalning till dem som faktiskt har bedömts ha rätt till sjukpenning inom 30 dagar, är att det blir fler personer i handläggningen.

För tillfället ansvarar de 42 handläggarna för ungefär 9 200 sjukärenden.

Alla jobbar inte heltid och alla är heller inte behöriga att göra bedömningar.

- Vi ansvarar dessutom för alla ansökningar gällande särskilt högriskskydd, närståendepenning, förebyggande sjukpenning, vilande sjukersättning, med mera. Inte att förglömma alla utredningar gällande sjukpenninggrundande inkomst för personer med hel- eller deltidsanställning, inte heller alla andra arbetsuppgifterna som tillkommer internt.

Handläggaren vänder sig till Kurt Kvarnström, riksdagsledamoten som också är ordförande i försäkringsdelegationen, med ett antal frågor:

o Varför kommenterar du inte skälen till att personalen på Gemensamma Försäkringskassan i Falun inte hinner handlägga sjukpenning-ärendena i normal tid?

o Varför klargör inte du att Försäkringskassans tidigare styrelse, nuvarande försäkringsdelegation, under 2003 och 2004 godkände användandet av anslagskrediten på åtta miljoner som nu måste återbetalas?

o Varför tar inte du ditt ansvar som en av beslutsfattarna i detta?

o Och, framför allt, varför förklarar du inte, i massmedia, vad återbetalningen/besparningskraven innebär för handläggning av sjukpenning?

- Du talar om modeller för hur utbetalning ska snabbas upp. I verkligheten innebär varje nytt direktiv från huvudkontoret att den reella handläggningen tar längre tid. Nya kvalitetskrav innebär för allmänheten att varje begäran om sjukpenning och medicinska underlag SKA kompletteras om inte i princip varje punkt är korrekt ifylld. För handläggare innebär det att fler moment ska utföras i vårt ärendehanteringssystem, det vill säga ärendet tar allt längre tid att handlägga.

Handläggaren berättar att minst hälften aktivt söker andra jobb:

- Vad gör du då, Kurt Kvarnström, när mycket kvalificerade handläggare flyr Försäkringskassan på grund av omänsklig arbetsbelastning?

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons