Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälften av eleverna når inte studiemålen

Annons

Resultatet av de nationella proven för årskurs fem, visar stora skillnader mellan skolorna i Hedemora.

Överlag är kunskaperna sämst i engelska och bäst i matematik.

- Men det varierar över tid. Likaså går det inte att säga att det finns en skola som alltid får sämre resultat, säger biträdande barn- och grundskolechef Torgny Karlsson.

Nu ska provresultaten analyseras av rektorerna på respektive skola. I höst ska de presentera varsin kvalitetsredovisning för barn- och utbildningsnämnden.

Där ska det bland annat framgå vilka åtgärder som skolan ska vidta, för att eleverna ska nå upp till de nationella målen.

- Vi kommer också att börja följa upp de åtgärder vi gjort genom åren. Då ser vi hur en elev som underkändes i femman har klarat sig i nian, säger Torgny Karlsson.

För att en elev ska bli helt underkänd på det nationella provet, krävs otillräckliga kunskaper i minst tre av momenten. Där har de flesta klarat sig.

Men för att anses ha fullgoda kunskaper, får man inte missa ett enda moment.

I två av kommunens skolor har mindre än hälften av eleverna uppnått önskat resultat.

- Det är för tidigt att säga vad det beror på, vi får vänta på analysen i oktober, säger Torgny Karlsson.

Nationella ämnesprov har också genomförts i årskurs nio. De flesta nådde målen även där. Bäst var kunskaperna i engelska och sämst blev resultatet i matematik.

JOHAN KÄLLS

Mer läsning

Annons