Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Häftigaste Amazonen finns i Järna

Annons

En gammal Amazon... med lister och krom, sjunger Sven Rubin i sin hyllning till Volvos gamle trotjänare, men varken lister eller krom finns att hitta på den mystiska bilen. Men visst, nog är det en Amazon alltid och dessutom inte vilken Amazon som helst. För några dagar sedan valdes den till Sveriges finaste vid Nordens största bilträff i skånska Vallåkra.

- Jag har sänkt taket tre tum och dessutom är fjädringen sänkt med omkring en decimeter, berättar ägaren Tomas Hult som förklaring till den låga profilen.

Tomas, som är bosatt i Morn i Järna eller Morbyn som är det allenarådande namnet bland Järnabor, har just kommit hem från Vallåkra och den stora pokalen som ligger i baksätet vittnar om att hans bil anses som landets finaste Amazon.

- Jag har varit där flera gånger tidigare och i fjol blev jag tvåa, berättar Tomas.

Träffen i skånska Vallåkra har funnits i 20 år och har alltid varit den ledande träffen för alla som bygger och renoverar Volvo-bilar. I år kom mer än 1 000 bilar till träffen som numera omfattar alla europeiska märken.

Tomas berättar att han hittade sin Amazon i Malung 1993 där den var på väg att förvandlas till rallybil.

- Han som ägde den hade skrapat den plåtren under och den var rensad från all inredning.

Bilen visade sig vara från 1970, det sista året som Amazonen producerades. Tomas hittade ett garage vid Myrbacka skola och han var tidigt på det klara med att taket skulle sänkas. I skenet av en enda 60 watts glödlampa skred han till verket och satte vinkel-slipen i taket.

Många originalrenoverare ryser säkert vid blotta tanken men för Tomas fanns inget alternativ, bilen skulle bli ett custombygge.

- Det största problemet var att hitta en bakruta som passade. Vad han behövde var en bakruta från Volvo PV från åren mellan 54-57 och som sedan skulle monteras upp och ned för att passa rundningen på det sänkta taket.

- Jag fick ett tips om en gammal bil på en åker i Utsälje som var försedd med en kamin och hade använts som koja för att vaka på räv, berättar Tomas.

Bakrutan fanns kvar och Tomas fick bilen mot att han såg till att den kom bort.

En tid senare flyttade Tomas till Morbyn dit även Amazonen flyttades.

- Den blev stående utomhus under en presenning i två år innan jag fick en plats i SHRA- garaget i Vansbro 1997, berättar Tomas.

Bygget tog ny fart och hela karossen slipades helt plåtren innan den spacklades och försågs med en svart sjunklack som sedan fick vila under ett helt år. Lacken är till för att se om spacklet drar ihop sig och behöver justeras innan den slutliga lacken sprutas. Under tiden byggdes inredningen och även motorn fick sig en ordentlig uppsnyggning.

Framåt våren 2001 var det dags för de första glidarturerna men säg den glädje som varar. Vid SHRA:s egen försommarcruising i Vansbro blev Tomas rejält påkörd bakifrån.

- Då var jag nog på väg att ge upp, säger Tomas.

När den värsta chocken lagt sig tog han sig ändå an skadorna, kapade bort en stor del av bakänden och svetsade dit en ny.

- I dag går det inte att se var bilen är skarvad, säger han stolt.

Nej, några skarvar eller andra skavanker kunde inte heller juryn vid Vallåkraträffen i Skåne upptäcka. I stället utsågs Tomas bil till klassegrare bland Amazonerna.

GÖRAN DANIELSON

Mer läsning

Annons