Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grycksbobor kräver tåg

Annons

Anledningen till att många Grycksbobor reagerar är att 22 fastighetsägare i centrala Falun överklagar och kämpar i alla instanser för att stoppa tågplanerna.

Fastighetsägarna menar att miljön försämras för de som bor nära järnvägen. Och godstrafik innebär problem för skolbarnen som ska passera järnvägen.

- Men har man tänkt på vilka olägenheter långtradarna som far genom Grycksbo för med sig? Tåg är bättre än bil för miljön, och barnen lever farligt, säger Annalisa Johansson, som representerar Grycksbo gille.

I går samlades ett gäng Grycksbobor för att tala om att man är positiva till Stora Ensos tågplaner, och ordentligt upprörda över att stadsbor tänker överklaga planerna.

- Kommunen måste slå näven i bordet och bestämma det här. Det får inte dra ut längre på tiden. Vi tycker att det här ärendet är en demokratisk avart, säger flera personer i byn.

I dag går 25 långtradare till och från pappersbruket. Per dag.

- Det är naturligtvis bäst för alla om det blir tåg istället, säger man i Grycksbo.

Det bor 2 000 personer i byn. Bruket är livsnerven.

Varannan invånare är på något sätt beroende av pappersbruket, som i dag sysselsätter cirka 500 personer.

- Vi är rädda för att om ärendet drar ut på tiden tröttnar ledningen för Stora Enso. De har väl ingen känsla för Grycksbo. Får man för sig att man bara bråkar och överklagar kanske de slår igen bruket. Det vore en tragedi. Då blir Grycksbo en spökby, säger Annalisa Johansson.

Persontågtrafiken mellan Falun och Rättvik, över Grycksbo, upphörde för 30 år sen.

Godstrafiken mellan Grycksbo och Falun slutade att gå för 15 år sen.

Nu dröjer det cirka ett år innan beslutet kommer att öppna banan för godstrafik igen.

- Grycksbo står och faller med bruket. Tågtrafiken måste starta, säger många invånare med skärpa.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons