Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gruvhålet ruvar på hemligheter

Annons

Det var under 2003 som det från hobbydykare kom tips om att det skulle finnas två Volvo V70, en båt av märket Bayliner, en styckad BMW M5 och ett avsågat hagelgevär nere i gruvhålet.

Hobbydykarna kunde lämna BMW:ns registreringsnummer till polisen. Det visade sig att den stulits i Älvdalen och var efterlyst av polisen och Länsförsäkringar.

-Gruvhålet anses vara ett vanligt dumpningsställe. Det kan ligga både det ena och det andra där nere. En del fordon kan misstänkas vara inblandade i grova brott, säger en polis som varit inblandad i utredningen.

Polisen anlitade ett dykföretag från Karlstad som gick ned med en sjöuggla, en typ av u-båt med kamera.

Det rådde svåra dykförhållanden och expeditionen fick efter tekniska problem ges upp tidigare än beräknat.

Dykarna hittade inte Volvobilarna, BMW:n, båten eller det avsågade hagelgeväret den gången.

Däremot en Jaguar och en Saab 9000.

Saaben hade anmälts stulen av ägaren som inte är misstänkt för försäkringsbedrägeri.

Också Jaguaren hade anmälts stulen av ägaren. Den hade lösts in av Folksam.

-Ägaren erkände senare att han själv dumpat Jaguaren i gruvhålet på grund av motorhaveri, säger polisen.

-Där ligger fordonen nu. Jag vägrar tro att de tappades på olja innan de dumpades, säger han.

I november 2003 skrev Polismyndigheten i Dalarna ett brev till Säters kommun där man ifrågasatte vilken miljökonsekvens det kan medföra att gruvan nyttjas för dumpning av i flera fall fullt körbara fordon vilka kan förutsättas innehålla diverse petroleumprodukter och andra miljöpåverkande ämnen.

Man nämnde också att det vid fridykning noterats en oljefilm på ytan vid olika tillfällen.

Polismyndigheten ifrågasatte varför inte några åtgärder vidtagits för att förhindra tillträde med fordon och därmed fortsatt dumpning.

"Det kan nämnas att viss oklarhet råder om vem som kan anses ansvarig för aktuellt område varför skrivelsen sänds till nämnda adressat för eventuell vidarebefordran", avslutas skrivelsen.

Det är nu snart tre år sedan skrivelsen skickades till Säters kommun. Men därifrån har det varit knäpptyst.

-Kommunen har inte ens svarat på brevet! Vad är det för miljötänkande? undrar polisen.

-Och fortfarande är det fritt fram att köra fram med bilen till gruvhålet, kliva ur och lägga ur handbromsen, säger han.

Polismyndigheten i Dalarna upprättade en anmälan om miljöbrott. Förundersökningen lades ned på grund av att "brott inte kunde styrkas".

-Är miljölagen fullständigt tandlös? Är det fritt fram för vem som helst att dumpa sin bil? undrar polisen.

Var polisens skrivelse till Säters kommun tog vägen är fortfarande en gåta. Miljökontoret känner inte till skrivelsen.

-Nej, jag har inte hört någonting om den, säger Staffan Jansson.

-Det här är inget ärende som är aktuellt vad jag vet.

Han kan inte svara på vem som är ansvarig för att bilarna bärgas och vem som är ansvarig för att åtgärder vidtas för att förhindra att ytterligare fordon kan dumpas i gruvan.

-En diskussion mellan kommunen, markägaren Stora Enso, polisen och försäkringsbolagen borde till, säger han.

Miljövårdsenheten på Länsstyrelsen Dalarna vill inte heller ta på sig något ansvar.

-Polisen ska ha ansvaret för stängsling och miljökontoret på Säters kommun för bärgningen eftersom nedskräpning är en kommunal fråga, säger Alf Turesson, miljöhandläggare på miljöbalksfunktionen.

Han förvånas över att förundersökningen om misstänkt miljöbrott lades ned på grund av att brott inte kunde styrkas.

-Ligger det bilar i gruvhålet har ju en brottslig handling bevisligen begåtts, säger han.

Alf Turesson kan inte ge svar på vad föräkringsbolagen har för ansvar när det gäller de dumpade bilarna som har kunnat spårats.

-Utan tvekan är Folksam ansvarig för Jaguaren och Länsförsäkringar för BMW:n. Men de har inte ens svarat på mina skrivelser, säger den utredande polisen.

Ansvariga handläggare på respektive försäkringsbolag har inte kunnat nås för en kommentar.

Ing-Britt Wallsten, pressinformatör på Folksam, menar dock att det är bilägaren som bär ansvaret.

På Folksams hemsida går det bland annat att läsa: "Det är ett miljöbrott att överge en bil och att lämna den på ett sätt som utgör en fara för miljön. Till exempel kan kvicksilver från en enda skrotbil, cirka 5-10 gram, förgifta en kvadratkilometer stor sjö".

BIRGITTA WIBERG

Mer läsning

Annons