Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Grisar" kan hindra bilar

Annons

- Jag tror inte att det har varit några tillbud ännu men det är ett säkerhetsproblem att bilar kör på cykelvägen.

- Tidigare var det främst bilister som ville förkorta sin resväg mellan Östanbjörka och Ludvika som tog denna "genväg" morgnar och kvällar. Men i vintras mötte jag bilar i snömodden på cykelbanan även dagtid, berättar hon.

Margareta Andersson förmodar att de allra flesta av syndarna är väl medvetna om att de kör på en cykelväg. Men det kan även ha förekommit att ett antal bilister svängt in på cykelvägen utan att ha haft en aning om att de brutit mot trafikbestämmelserna.

- Under en period var skylten som visar att det är en gång- och cykelväg täckt med en svart plastpåse. Men den är borttagen nu.

Hon har i brevet till kommunens projekteringschef Christer Lindberg föreslagit att betongklumpar placeras på cykelbanan i både Stensbo och Östanbjörka. Därmed skulle man effektivt sätta stopp för biltrafik.

Lindberg uppger att folk från kommunen endera dagen kommer att åka ut till Stensbo och Östanbjörka och titta över situationen. Men han är tveksam till betongklumpar.

- Tidigare hade vi betonggrisar på många ställen men vi har plockat bort de flesta. "Grisarna" utgör en olycksrisk för cyklisterna.

Lindberg uppger att man även på andra håll i kommunen har problem med att bilister trafikerar cykelvägar.

- Vi har fått klagomål om detta från Grangärde, Nyhammar och i stan är det vanligt med klagomål om biltrafik på cykelbanan över järnvägen vid minigolfbanan.

Han betonar att i princip har ingen enda fordonsförare tillstånd att trafikera cykelbanor. Inte ens sopbilar får köra på cykelbanorna, än mindre diverse företagsbilar.

- Kommunala fordon får trafikera cykelbanorna endast i samband med besiktning av vägen eller om det ska göras arbeten efter vägen.

Projekteringschefen vet inte vad man ska göra för att minska den otillåtna trafiken på cykelvägarna. Eftersom betonggrisar närmast är tabu numera återstår i stor sett bara att vädja till fordonsförarnas förnuft.

- Polisen har förstås möjlighet att bötfälla dem som kör på cykelbanor. Men polisen har kanske viktigare saker att göra än att stå och lurpassa vid en cykelbana en hel dag, förmodar Christer Lindberg.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons