Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Green Cargo kan mista rangeringen

Annons

År 2000 bolagiserades SJ och året därpå bildades Green Cargo som tagit över huvuddelen av rangering och växling vid de stora svenska bangårdarna. Så också i Borlänge där man har 46 anställda inom rangeringen.

Men det kan bli ändring på det. Rangeringsarbetet vid Sveriges sju huvudbangårdar i framtiden ska upphandlas så att också andra aktörer än Green Cargo ges möjlighet att sköta rangering.

Tänkbara aktörer är framför allt företag som i dag bedriver järnvägstransporter och upphandlingen genomförs av Banverket. Huvudorsaken till att detta steg nu tas sägs vara att Banverket vill undvika att någon transportör känner sig missgynnad genom att konkurrenten Green Cargo sköter rangeringen.

Redan i är år det tänkt att arbetet vid rangerbangården i Hallsberg ska upphandlas och nästa sommar är turen kommen till Borlänge.

- Det här är en stor sak. Vi vill givetvis fortsätta med rangeringen här i Borlänge, men våra konkurrenter tycker ju annorlunda. Banverket kommer nu att inta en mera neutral roll så framtiden kan nog komma att se lite annorlunda ut här i Borlänge, säger Rolf Eklund.

Han ser dock inte det hela som något hot mot verksamheten i Borlänge.

- Absolut inte. Jobben kommer att finnas kvar, men personalen kan komma att få byta arbetsgivare. Det finns ju till och med möjligheter för personalen att själv bilda bolag och vara med i upphandlingen.

- Däremot finns det en hel del frågetecken att reda ut innan en upphandling kan påbörjas. Green Cargo sköter ju i dag också rangeringen vid såväl SSAB:s som KP:s bangårdar och frågan är hur den biten ska lösas om en annan aktör ska ta över på huvudbangården, påpekar Eklund.

Han känner sig inte särskilt oroad över den kommande upphandlingen.

- Nej, vi räknar kallt med att vi tar hem upphandlingen. Dels är vi bra på det vi gör och dels finns det idag inte särskilt många aktörer med tillräckliga resurser för att klara uppdraget. Om ett par år kan dock situationen se annorlunda ut och konkurrensen vara betydligt hårdare.

Någon kommentar från Banverket gick inte att få under torsdagen.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons