Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratissignal kostade varje månad

Annons

En gratis ringsignal till din mobiltelefon, utlovade reklamen.

Men att det även följde med ett dyrt abonnemang, framgick inte lika tydligt.

- Kontakta företaget och kräv pengarna tillbaka, uppmanar konsumentvägledare Lisbeth Ander.

Malin Haglund i Vikmanshyttan, är en av dem som nappade på det tyska företaget Jambas erbjudande.

- Jag trodde förstås att det bara handlade om en ringsignal, men sedan blev jag debiterad 30 kronor i månaden, berättar hon.

För den summan skulle Malin Haglund få fem nya ringsignaler. Pengarna drogs även fast hon valde att inte ladda ner dem.

- Enligt Konsumentverket har Jamba meddelat att de ska ersätta den som känner sig lurad, säger Lisbeth Ander.

Klagomålen mot företaget som också säljer bakgrundsbilder, videoklipp och spel till mobiltelefoner, har varit många.

Så kallade abonnemangs-sms, har blivit vanligare. Nu går det till exempel att beställa chattjänster och travtips, direkt till mobiltelefonen.

Etiska rådet för betaltjänster, kan stänga av det telefonnummer som sms:en skickas ifrån, om företaget använder sig av vilseledande marknadsföring.

- Vi agerade mot Jamba för tre veckor sedan och nu har de gjort en radikal förändring av sin marknadsföring, berättar rådets jurist Joakim Rolander.

Säterja till nytt avtal om rådgivning

JOHAN KÄLLS

Mer läsning

Annons