Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Granlund vill bryta avtal om turistbyråer

Annons

När kommunen upphandlade tjänsten för driften av turistbyråerna så överraskade Fliesbergs Outdoor med att lägga det lägsta anbudet. Därmed utmanövrerades Idre turism som tagit vid efter gamla SIG-stiftelsen.

Fliesbergs Outdoor köpte senare Idre turism och har sedan förra våren drivit turistbyråerna i Älvdalen, Särna, Idre och Grövelsjön. För att driva turistbyråerna erhåller Fliesbergs Outdoor 2,2 miljoner kronor per år av Älvdalens kommun.

I vintras bildades nya Idre turism som är ett rent försäljningsbolag medan Fliesbergs Outdoor formellt ersätts av Älvdalens kommun för att driva turistbyråerna.

Nu vill Fliesbergs Outdoor lämna uppdraget som ansvarig för turistbyråerna i Älvdalens kommun, trots det avtal som finns mellan företaget och kommunen.

- För att turistbyråerna ska drivas på ett bra och professionellt sätt krävs en lokal förankring och ett nära samarbete med näringslivet, säger Peter Emretsson i Idre turism. Ett bolag där Johnny Granlund är delägare.

Tanken är att Idre turism ska sköta den kommersiella bokningsdelen, medan näringslivet ska medverka i turistbyråverksamheten.

- Vi har förstått av kommunen att man förväntar sig en motpart och det kan då bli så att Idre turism blir den parten. Därför har vi förankrat ett förslag hos näringen som vi tror är bra för alla parter, fortsätter Peter Emretsson.

- Men ska vi gå med på det hela, då kräver vi också rätten att skriva underentreprenöravtal. Likaså måste ett turistråd inrättas, säger Peter Emretsson.

Idag fungerar turistbyrån i Särna genom att Särna camping ansvar för hela verksamheten. I Älvdalen är det fortfarande Fliesbergs Outdoor som är ansvariga medan näringen i Grövelsjön är beredda att ta ansvaret för sin egen turistbyrå.

- Ett turistråd ska bli det forum där hela kommunens näringsliv kan få hjälp och inspiration för framtida lösningar och satsningar, säger Peter Emretsson.

Älvdalens kommun har i dag ett avtal med Fliesbergs Outdoor som gäller. Antingen går kommunen med på att säga upp avtalet med Fliesbergs Outdoor och öppna för att nya underentreprenörer får ta över driften av turistbyråerna. 2,2 miljoner kronor per år skjuter kommunen till medan näringen får ta kostnaderna därutöver. Alternativet är att tvinga Fliesbergs Outdoor att uppfylla det avtal som finns.

- Jag menar att det är helt avgörande med en lokal förankring och att näringen på respektive ort är med i verksamheten för att det ska bli bra, säger Peter Emretsson.

- Det här ärendet kommer upp som ett extra ärende på kommunens arbetsutskott på tisdag och jag misstänker att ett beslut kan bli att åter kalla Johnny Granlund till ett möte, säger kommunalrådet Herbert Halvarsson.

NISSE SCHMIDT

Mer läsning

Annons