Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Granliden kritiseras

Annons

Nu kommer nya anmärkningar mot det aktuella hemmet. Denna gång är det länsstyrelsens sociala enhet som har hittat en rad bristfälligheter inom verksamheten för dementa.

De aktuella tveksamheterna noterades i samband med en tillsyn för en tid sedan. Bakgrunden är att länsstyrelsen vill följa upp hur det är ställt med kvalitén i boendet och insatserna för den aktuella kategorin.

Det handlar krasst om att vård-tagarna ska få sina behov tillgodosedda enligt vad socialtjänstlagen föreskriver.

Vid synen framkom dock inga negativa synpunkter när det gäller språkbruket bland personalen. Medarbetarna uppfattas som vänliga och tillmötesgående. De flesta anhöriga ger uttryck för att de känner sig välkomna när de besöker sina nära.

Vad är det då som brister?

- Planeringen kring den enskilde genomförs inte konsekvent i verksamheten. Den sociala dokumentationen under verkställighet är bristfällig och det saknas kontinuerlig fortbildning, konstaterar äldreskyddsombuden vid den sociala enheten, Annas Setterström och Anna-Stina Fors Sjödin.

Under granskningen framkom vidare att biståndsbeslut om larm kan tolkas som om larmet ersätter nödvändig nattpersonal. Det betraktas som oacceptabelt.

- Det är länsstyrelsens mening att resultatet av tillsynen ska leda till att brister åtgärdas och samtidigt utgöra underlag för en fortsatt diskussion om och utveckling av kvalitén på Granliden, slutar äldreskyddsombuden.

Förvaltningschefen Nils Nyström konstaterar att de nuvarande bristerna vid Granliden är av mer administrativ karaktär.

- Det är i sig inga saker som någon enskild boende har tagit skada av. Men vi ska titta på det som länsstyrelsen pekar på och försöker åtgärda så långt det är möjligt. I det stora hela har vi en bra verksamhet på Granliden.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons