Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grafisk mångsidighet på Brunnsvik under juni

Annons

Tre män med Falu grafiska verkstad som trygg bas, men med mycket skiftande uttrycksform, får sällskap av en kvinna, årets Sörmlandskonstnär 2001, Christina Lindblom.

- Kvalitet går före feminism och allting - det måste vara bra konst.

Så presenterar R Ragnhild Fredell de fyra utställarnas gedigna bakgrund. Det är välutbildade och meriterade konstnärer som representerar en grafisk mångfald på Brunnsvik.

Tre dalkarlar och en främmande fågel invaderar Brunnsvik. Så lyder underrubriken på utställningen som tar besökarna med till en bildvärld där gränserna mellan grafik, foto och målning ibland är flytande.

- Det är väldigt högkvalitativt, försäkrar Ragnhild Fredell.

Brunnsviks Christina Garbergs-Gunn förstärker och förklarar.

- Bild och form har just nu en utställning där det är möte mellan proffs och amatörer, mest amatörer - det är "amore". Amatörerna älskar det de gör och det är bra. Men det är viktigt att visa kvalité. Det fordras hantverkskunskap, men även bra blick för att vara en bra konstnär...

Modhir Ahmed är föreståndare på Falu grafiska verkstad och har gett verkstaden en internationell prägel och inspiration, säger Fredell. Utbildad bland annat i Irak och Polen använder han sig gärna av blandteknik. I sann recyklinganda visar Ahmed återanvända gamla grafiska blad, modell större, som han målat.

- Det är mest måleri - Ahmed är spontanist, säger Ragnhild Fredell. Varje bild blir unik och grafikerna på Brunnsviksutställning gör heller inga stora serier av sin konst. Det som en gång var grafikens idé - att mångfaldiga för att ge alla tillgång till konsten har inte längre riktigt samma innebörd.

- Det har luckrats upp.

Christina Lindblom förverkligar sina etsningar i 5 - 10 exemplar. Små finstämda finurligheter där en envis betraktare kan upptäcka flera bottnar. "Lilla blå" för tankarna till dalahästar i nytt perspektiv, "Mamma fågel" har orientalisk charm i sin gåtfullhet.

- Den är poetisk, utbrister en åskådare.

Lars Wikström från Säter, finns representerad i det offentliga rummet på många håll i Ludvika. Junibacken, Sörviks skola och Vasaskolan har verk av Wikström, liksom stadshuset och Vattenfalls byggnad. Han har ställt ut i Vilnius i Litauen, i Warszawa, liksom i Sundborn och Paris. På Brunnsvik visar han digitalt tryck, med tydlig inspiration från natur och miljö. "Kimono 1 o 2" tar intryck från skimrande vatten och kvistiga skogar, medan "Låda" och "Skogslåda" leker med samma tema, ja, i själva verket samma lilla kartong i olika dimensioner. "Natur II" leker med verklighetsuppfattningen i foto och digital teknik, trompe l´oile i modern version.

Lars Östling använder sig av traditionella tekniker i de tre färgetsningar som valts ut för utställningen. Med förförande ljus i sina naturbilder, är han ett välkommet inslag med bevislig hantverkskunskap och mycket känsla.

Utställningen pågår juni månad ut.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons