Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grabbar på gigantiskt grovjobb

Annons

Det är inte bara finlandsfärjorna som navigerar per satellit och lyckas pricka rätt på någon centimeter när hamnen angörs. Samma princip - men med ännu bättre precision - används av grävmaskinisterna på Botniabanan, i folkmun kallat Sveriges största sandlåda...

Det är ett stort antal stora maskiner som används på Botniabanan. Grävmaskinen som körs av Johan Lundberg hör till kategorin som fyller flaket på en vanlig lastbil - med bara två skopor.

Miljön inne i hytten får teknik- och maskinfanatiker att slicka sig om munnen. I stora drag är det två datorsystem som Johan arbetar efter.

En datorskärm ger Johan koordinater, med höjder att gräva efter, både från GPS och radiostationer utefter arbetsetappen. Nästa dator hör till grävsystemet och har sensorer för bom, sticka och skopa. GPS:en har kontakt med åtta satelliter samtidigt.

- På datorskärmen finns lysdioder att följa som anger om till exempel skopan ska höjas eller sänkas. Träffsäkerheten är två centimeter i höjd, och i sidled fyra centimeter, säger Johan.

Han ingår i ett arbetslag på 40 maskinförare, ett av många längs Botniabanan. Arbeten utförs på de flesta etapper samtidigt. I det här läget är redan några klara.

- Utsikten från bergtipparna, över Örnsköldsviks närområden, är helt enastående, säger Mikael Asplund när frågan om tjusningen med att ligga borta på jobb kommer upp.

Men det här med maskinerna är nog den stora fascinationen. Mikael har som hobby att samla entreprenadmaskiner i skala 1:50 och han har 200 stycken hemma.

Den 27 juni i år, efter 21 år som lastbilschaufför, började Mikael sitt arbete längs Botniabanan. Johan Lundberg har arbetat där i drygt ett år.

- Botniabanan är den bästa arbetsplatsen jag har upplevt. Med tanke på hur bra överens man är med baserna och att arbetslaget fungerar kanon, säger Johan.

Tidigare erfarenheter från vägbyggen har Johan bland annat från E4:an i Uppsala och vägen Mockfjärd-Djurås.

När det gäller maskinerna som Johan och Mikael behärskar så är det något i hästväg storleksmässigt. Johan kör en grävmaskin som väger 50 ton och som tar 3,5 kubik i skopan.

Mikaels tipptruck har 800 hästkrafter och lastar 28 kubikmeter på flaket. Det blir cirka 1 500 kubikmeter som förflyttas med trucken på en arbetsdag!

Den etapp av Botniabanan som Johan och Mikael arbetar på är sju kilometer lång och kostar 450 miljoner kronor totalt.

I upphandlarens åtagande ingår bland annat hundratusentals kubikmeter krossat berg och jord som ska förflyttas, nio kilometer dränering ska läggas, råberg ska krossas. Det är onekligen ett gigantiskt grovjobb som ska utföras.

- Bara på min sträcka är det 40 maskiner. Sedan är det tunnelarbetare, armerare, snickare och så vidare, säger Johan.

En halv dag får både Mikael och kollegan Johan Lundberg avsätta för att ta sig till respektive maskiner. Söndag eftermiddag bär det av hemifrån Ludvika.

Måndag till onsdag är det hårdkörning med arbete från 06.00 på morgonen till 18.00 på kvällen. Under en arbetsdag har de två raster på en halvtimme var. Torsdag är det kortare dag då alla ska hem, bland annat bor en del långt neråt Skåne.

För Johan och Mikael tar det "bara" fem timmar att åka hem från jobbet...

SARAH HJÄLM

Mer läsning

Annons