Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gott turismarbete gav Hedemora guldstjärna

Annons

Nio av tio av landets kommuner tror att turismen får ökad betydelse när det gäller antalet arbetstillfällen de närmaste fem åren.

Trots detta saknar fler än hälften av kommunerna en strategi för hur de ska utveckla turismnäringen. Detta visar en ny undersökning gjord av Föreningen turism i Sverige som ger Hedemora beröm för att de är en av de kommuner som har en turismstrategi.

-Turismen kan få en stor betydelse för en kommuns ekonomi och kan skapa nya arbetstillfällen. Därför får Hedemora kommun en guldstjärna i kanten för att de tagit fram en strategi för hur turismen ska kunna utvecklas, säger Eva Hedenström, vd FörTur.

-Vi har valt ut vissa profilområden som vi satsar extra på - Hedemora som kurs- och lägerort, som Dalarnas äldsta stad med bruksorter, motor- och industrihistoria, och natur- och kulturvärden, säger Kjell Rosén.

Han berättar vidare att ett nytt profilområde är på gång, nämligen hur Hedemoras affärsliv ska bli mer attraktivt.

-Varje dygn passerar 10000 fordon Hedemora. 100 meter från riksvägen finns vår affärsgata och på vägen dit har vi vår gamla stadskärna med medeltida bebyggelse. Det måste marknadsföras bättre, säger Kjell Rosén.

Att turismen kommer att skapa nya arbetstillfällen de närmaste åren är Kjell Rosén säker på.

- Jag vet att det är så. Turismarbetet mäts varje år och det har tillkommit nya företag och verksamheter, säger han.

Flest turister har kommunen under vår, sommar och tidig höst. Men förhoppningen är att förlänga den perioden.

- Vår främsta målgrupp är Mälardalen och Stockholm. Vi har tre miljoner människor på två timmars avstånd, det ska vi ta vara på, säger Kjell Rosén.

MARLENE ANDERSSON

Mer läsning

Annons