Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glasklar företagsfusion

Annons

-Jag har varit i branschen i 40 år och fyller 65 år nästa år, så det får räcka, säger Roland Weiberth, som dock tänker fortsätta att tills vidare hjälpa sina kompanjorer på Siljans glasmästeri i Leksand och Mora ett tag till med administration.

Weiberth är nämligen civilekonom i grunden.

1991 startade han i egen regi i Ludvika men har erfarenhet av glasbranschen sedan 1960-talet.

I Ludvika är det dock snart slut för hans del i och med att Christer Ramström och Christer Andersson tar över företaget.

Grängesbergaren Ramström började i branschen redan 1965 hos Wiklunds glas, som då hade verksamhet på hans hemort.

Kollegan Christer Andersson, som med två Christer på firman fått finna sig i att bli kallad "Hugo", har en något brokigare bakgrund.

-Jag har jobbat i det här huset sedan 1982, först på charkfabriken och sedan med däckstillverkning.

Men numera är det glas som gäller för "Hugo" Andersson, som snart blir chef över sonen Emil Karlsson.

-Emil håller på att utbilda sig just nu och ska börja här hos oss.

Även Christer Ramströms son, Emil, är på väg in i företaget men han har ingen erfarenhet av branschen utan måste skolas in.

Bilrutor och glas till bostäder, företag och butiker är vad man ägnar sig åt hos Weiberths men i och med köpet av Roines glas utökas verksamheten med kombinationen ramar och glas.

Yngve Eriksson tog för övrigt över glasfirman efter Roine Grundström för sju år sedan och tar snart pension i förtid.

Att framför allt byta trasiga bilrutor och även laga stenskott är en stor del av jobbet för Ramström och Andersson.

På moderna bilar är rutorna bärande delar i karossen och limmade. En bilruta är för det mesta dubbel med en tunn folie emellan. Det gör att det går att laga ett stenskott så länge det bara skadat det yttre glaset.

-Det är inte som på gamla bilar, när de satt med gummilister och man kunde trycka ut dom med fötterna.

Nu krävs helt annan teknik, där man med pianotråd sågar igenom limbädden runt rutorna.

-Vi byter mellan 300 och 400 bilrutor om året, berättar Christer Ramström.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons