Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glädjande utveckling som verkar gå i stå

Annons

Att Banverkets (BV) huvudkontor ligger i Borlänge tycks inte vara någon fördel när det gäller investeringar.

Jag vill snarare påstå att placeringen av HKhitintills visat sig missgynna järnvägsdalarna.

Vi har i dag fordon som får gå 180-200 kilometer i timmen om banstandarden tillåter. Det sker ingenstans i dag i Dalarna och det är inte acceptabelt.

Att 90 kilometer (Repbäcken-Malung, Ställdalen-Frövi, Ludvika-Fagersta) tycks vara den hastighet som vi glesbygdsbor till stora delar får nöja oss med, tycks vara ett icke uttalat faktum hos BV.

Jag har ingenting emot smarta billiga lösningar, men att vara bestående fattig i en rik järnvägsvärld (Botniabanan, Hallandsåsen, Citytunneln, etcetera) får aldrig bli ett självändamål. "Ursäkta, vi är från Dalarna," tycks vara standardrepliken när departement och Banverkets direktörer uppvaktas.

Som järnvägsförespråkare har jag från gång till annan varit både häpen, frustrerad och förbannad över oförmågan att ordna järnvägsinvesteringar värda namnet, trots länets omfattande gods och persontrafik. Att vi i Dalarna därutöver tillåter SJ AB att obstruera en resandeutveckling på Dalabanan är obegripligt.

Ett tåg i timmen i vardera riktningen är ett rimligt krav och skulle på allvar innebära att ordet regionförstoring får en reell innebörd.

Det enda rimliga är att TiB snarast få överta ansvaret för Dalabanans resandeutveckling. TiB:s lokala förankring i samklang med resenärers behov har visat sig vara överlägsen SJ AB:s centrala byråkrati och omöjliga arv.

Tåget spelar redan i dag en stor roll för att minska trafikens miljöpåverkan. Den på vägen förekomna trafiken och dess koldioxidutsläpp är enskilt den största källan till det som i dagligt tal kallas växthuseffekten.

Länets samtliga kommunerbör också våga tänka nytt för att möta ett nytt modernt resmönster med tåg i Dalarna, inte minst med tanke på ansvaret när det gäller byggandet av ett långsiktigt hållbart samhälle.

Frågor till länets riksdagsledamöter lyder därmed:

1. Är du nöjd med standarden på Dalarnas järnvägsnät? Om inte, vilka förbättringar vill du se?

2. En ny vintersäsong står återigen för dörren i Sälenfjällen och möjligheten att ta tåget ända fram till länets största stad vintertid saknas. Är det särskilt klokt och framtidsinriktat med tanke på miljön, turistnäringens utvecklingsförmåga och länets trovärdighet i miljöfrågor?

1 Resandeutvecklingen har varit fantastisk inom TiB-området. Vilka initiativ är du som riksdagsledamot beredd att vidta för att stödja och befrämja en fortsatt resandeutveckling?

LEIF LINDSTRÖM TÅGENTUSIAST, LOKFÖRARE TILL YRKET OCH AKTIV VÄNSTERPARTIST I BORLÄNGE.

Mer läsning

Annons