Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glada siffror för tidningarna

Annons

2002 var ett bra upplageår för den svenska pressen och siffrorna från Tidningsstatistik AB (TS) blir välkommen läsning på många redaktioner och styrelserum som de senaste åren prövats hårt av en svikande annonskonjunktur. Stigande upplagor kan inte kompensera för de rekordstora inkomstbortfallen, men är åtminstone ett kvitto på att läsarna inte sviker.

Så här gick det för tidningarna i Dalarna, Gästrikland och Västmanland:

Falu Kuriren 29 000 (-100), Dala Demokraten 22 200 (inget jämförelsetal), Borlänge Tidning/Södran 15 900 (+100), Mora Tidning 12 200 (+100), Nya Ludvika Tidning 9 300 (-200), Avesta Tidning 8 000 (+-0), Dalabygden 4 800 (+100), Arbetarbladet 27 000 (+-0), Gefle Dagblad 28 600 (-500) och Vestmanlands Läns Tidning 48 200 (+200)

Aftonbladet är fortfarande landets största dagstidning med en upplaga på 435 900 exemplar och redovisar den största upplageökningen sedan 1969, plus 34 100.

Expressen minskar på helårsbasis med 11 700. Men tappet låg helt och hållet under första halvåret 2002. Under andra halvåret ökade vardagsupplagan med

23 400.

Bland de stora morgontidningarna ökade Svenska Dagbladet mest, plus 9 100 exemplar på vardagarna. Enligt konkurrenterna beror framgångarna dock mycket på att Svenskan har den lägsta betalningsgraden, alltså fler rabatterade prenumeranter än de andra större morgontidningarna. Svenskan har en betalningsgrad på 76 procent, medan till exempel Dagens Nyheter har 81 procent, Sydsvenska Dagbladet 89 procent och Göteborgs-Posten 92 procent.

Enligt SvD:s vd Gunnar Strömblad är den låga betalningsgraden en följd av den tuffa konkurrenssituationen i Stockholm. Det är lite en fråga om gungor och karuseller när tidningen lockar med förmånliga prenumerationserbjudanden.

DN ökade sin upplaga med 3 700 och Sydsvenska Dagbladet med 800.

Det är dock inte alla dagstidningar som har haft framgångar. Den stora förloraren är Dagens Industri som förra året minskade sin upplaga med 8 600. Göteborgs-Posten backade 4 600 exemplar.

Upplagorna för landsortstidningarna är stabila och i de flesta fall handlar det om ett par hundra exemplars ökning eller minskning.

De flesta vecko- och månadstidningarna hade ett framgångsrikt år, mycket tack vare den sänkta momsen på tidskrifter. De stora vinnarna är damtidningarna. Se & Hör ökade med 16 600 exemplar, Damernas Värld med 13 100, Hänt Extra med 12 400 och Svensk damtidning med

7 100 exemplar.

Mer läsning

Annons