Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

GIA försvarar de svenska färgerna

Annons

För 30 år sedan var det skogen, gruvorna, stålet och Asea som gav arbete i vår bygd. I dag är Ludvika kommun största arbetsgivare med något fler anställda än ABB.

Här intill har NLT en lista på arbetsgivarna i Västerbergslagen med fler än 20 anställda.

Det har skett dramatiska förändringar.

När ABB bildades för 15 år sedan fanns 15,6 procent av den arbetsföra befolkningen i Ludvika hos svenska Asea. Då fanns det också en gruvnäring i kommunen. Många tidigare ABB-jobb görs nu på entreprenad hos underleverantörer som Lemont, Manpower, Elanders och så vidare, gasisolerade ställverk och frånskiljartillverkning har flyttats utomlands. Stal-Laval har sålts till Frankrike och divisionen Buildings Systems står på försäljningslistan.

Ludvika är trots över 600 förlorade jobb fortfarande schweiziskt ägt ABB-land med sina 2 500 anställda. I dag är andelen som är direkt anställda hos ABB uppe i hela 17,3 procent.

Det har varit dramatiska år. Det lilla städföretaget Sinab har blivit ISS och detta lilla företag med 60 anställda i Ludvika är större än ABB i Sverige med sina 16 500 anställda jämfört med ABB:s 16 000. Och i världen är danska ISS 265 000 anställda jämfört med ABB:s 146 000.

Fast de som jobbar åt Manpower i stan kan med fog säga att de är störst. Amerikanska Manpower har 2,2 miljoner anställda.

På listan finns också en riktig snabbväxare, Omtanken Dalarna och strax under 20-gränsen finns fler små assistansföretag som är helt inriktade på att tillhandahålla personlig assistans åt handikappade. För 30-40 år sedan satt de handikappade på institution.

Gruvorna är noll och stålet med finskägda Fundia som var 1 200 på sin storhetstid är nere under 500, italienska Morgårdshammar är en tredjedel av sin forna styrka men finns kvar!

Det gör också GIA i Grängesberg, symboliskt har detta svenskägda företag de gula och blå färgerna på sina maskiner:

- På 70-talet sålde vi bara i Sverige, i stort sett fanns vår kundkrets från Stråssa till Garpenberg. Vårt gruvlok på fyra ton har växt till 45 ton. Åren då gruvorna lades ned var kanske inte direkt hemska, men det blev en omställning för oss, berättar GIA:s Hans Ramström och Roger Karlsson vars företags gula maskiner med blåmålade detaljer försvarar de svenska färgerna i världen:

- Att vi finns i Grängesberg spelar ingen roll i världen. Styrkan här är att vi lever på branschkännedomen om berget, säger Roger Karlsson.

- Nu går 85 procent på export. 40 procent av det vi säljer hamnar i Asien, berättar de.

Tjeckien, Turkiet, Kina, Kazakstan, LKAB-Kiruna, SSAB-Oxelösund - och Iran:

- Vi har ett nät av agenter. 30 procent av fjolårets produktion gick till Iran. Landet har en enorm potential men vår agent mäktar inte att sälja mer, berättar Ramström.

GIA omsätter 120 miljoner varav en sjättedel är reservdelar. Företaget har 60 anställda och 35 agenter i ett nät spritt på samtliga världsdelar. Det är inte längre gruvindustrin som köper gruvlok utan istället infrastrukturbyggarna som konstruerar tunnelbanor, vattentunnlar och vägtunnlar. Just nu hoppas man på att sälja utrustning till Schweiz där en sex mil lång tunnel ska byggas genom Alperna.

GIA säljer gruvlok, gruvtruckar, ventilationsanläggningar men också en gammal favorit från 1884, en fyllmammare som så sent som på 1980-talet exporterades till Australien på andra sidan jorden.

GIA har medvetet satsat på att bygga upp en mycket bred produktportfölj för att kunna parera upp- och nedgångar på olika produktområden. Tung produktion men också en så udda produkt som nöd- och ögonduschar är en storsäljare för GIA:s volymmässigt via grossister på den svenska marknaden:

GIA lever och växer. I mitten av 1990-talet hade man 45 anställda då nuvarande ägaren Wetterledens Invest köpte GIA av Incentive. Och fortsätter man utvecklas i samma takt som nu så är GIA om ytterligare några år ett 15-tal anställda som ser till att sprida de gula och blåmålade maskinerna runt världen.

- Grängesberg är en bra plats att finnas på, det enda ställe som kanske vore bättre är Göteborg om man som oss satsar på export. Annars spelar det ingen roll när man säljer på världen, säger Hans Ramström.

Fotnot: Kartläggningen bygger på uppgifter från respektive arbetsgivare direkt till NLT eller via databasen Företagsfakta.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons