Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genvägen läggs ned

Annons

Efter en rad sega och stundom uppslitande turer är nu nedläggningsbeslutet ett faktum. Redan i mars kom signaler om att statliga Rikstrafiken var på väg att backa ur och så blev det. Detta med hänvisning till kostnader för olönsamt flyg i glesbygd, närmast linjen Torsby-Arlanda.

Sedan dess har parterna, VTAB, Dalatrafik, Länstrafiken i Örebro län och Tåg i Bergslagen försökt hitta alternativa lösningar. I ett sista desperat försök att rädda tågtrafiken mellan Borlänge och Karlstad har bolagen fortsatt att köra helt i egen regi.

Nu backar Tåg i Bergslagen ur samarbetet och då går det inte längre.

- Finns det inget intresse varken hos den ansvariga myndigheten Rikstrafiken eller i Dalarna är vi inte beredda att lägga mer pengar och energi på detta, säger vd Lars Bull som vill värna om Värmlands skattebetalare.

Nettokostnaden för trafiken är dryga två miljoner kronor netto per år vilket i det stora sammanhanget kan tyckas vara marginellt.

I sammanhanget kan tidningen avslöja att VTAB har beslutat köpa tre nya dieseltåg för 110 miljoner kronor för trafiken på Genvägen och turer på Fryksdalsbanan.

- Tågen bedömer jag inte vara något problem. De levereras först i mitten av 2006 och då hoppas jag att trafiken ska vara i gång igen, fortsätter Bull med hänvisning till signalerna om ett nytt framtida upplägg.

- Det kan tänkas att frågan kommer tillbaka vid upphandlingen för Tåg i Bergslagen i augusti 2006. Men tills dess saknas finansiering, slutar han.

Beklagar nedläggningen gör även TiB:s vd, Tord Hult, som kräver att regeringen och Rikstrafiken tar sitt ansvar.

- Vi har väldigt många fina spår i landet men snart ingen trafik. Rikstrafiken måste vara väl medveten om att det inte är lätt att återuppta Genvägen igen efter två år. Då finns ingen trovärdighet kvar.

Genvägens initiativtagare, Lars Yngström, tillika vd för Tågåkeriet i Bergslagen AB (TÅGAB) är emellertid fortsatt optimistisk och vill inte använda ordet nedläggning.

- Jag vägrar vara bitter och kasta yxor i sjön. Genvägen tar bara en paus till i augusti 2006. Rikstrafiken har ju flaggat för att man då är beredd att stödja två dubbelturer per dag.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons