Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genvägen kvar till januari

Annons

Trafiken på Genvägen startade så sent som för ett år sedan. Den blev snabbt en succé med många resande och stundom fullsatta motorvagnar.

Men redan i februari kom en första signal om att Rikstrafiken var på väg att backa ur och så blev det. Resenärerna hänvisades till trafiken med landsvägsbussar.

Bakslaget till trots vägrar parterna att ge upp. Ett intensivt och konstruktivt arbete har hela tiden pågått i det tysta.

- Nu har vi hittat en lösning fram till tidtabellsskiftet i januari. Vi tror på trafiken och vill att den ska vara igång och utvecklas med flera turer, säger Värmlandstrafiks vd, Lars Bull, som tillsammans med sin kollega för Tåg i Bergslagen, Tord Hult, går i täten för att rädda konceptet.

- Inriktningen är att fortsätta diskutera en långsiktig lösning i en öppen dialog med Rikstrafiken, fortsätter han.

Tord Hult betonar Genvägens goda utvecklingspotential.

- Järnvägen har inte fått den chans den borde ha fått från början. Den har på kort tid utvecklats på ett mycket positivt sätt. Nu får vi ett rådrum för våra fortsatta kontakter med Rikstrafiken som kan tänka sig att ta med den här trafiken i en kommande upphandling från juni 2006.

Framtidsvisionen är att Genvägen även ska omfatta Västerdalsbanan med direkta turer Malung-Karlstad fram och åter. Det finns även en idé om samkörning med Fryksdalsbanan.

Genvägens initiativtagare, Lars Yngström, vd för Tågåkeriet i Bergslagen AB (Tågab) välkomnar fristen som kan vara en dörr på glänt till framtiden.

- Mycket glädjande, speciellt som det finns en vilja att skapa en bra trafik på sikt. Redan i höst blir det flera förbättringar, lovar han.

Det gäller bland annat en ny Norgeförbindelse som gör det möjligt att resa från Dalarna på morgonen och vara i Oslo redan före lunch.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons