Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genombrott för ABB:s nya teknik

Annons

I går kom bekräftelsen och det blev bingo för ABB:s nya teknik då 650 miljonersuppdraget två HVDC Lightsystem som direkt utan transformatorer ska mata den nya högspänningsmotorn Motorformer.

Ludvika har som NLT flera gånger berättat bra drag med överfulla fabriker. I dagarna har man också fått en 100 miljonersorder från Siemens på brytare och kondensatorer till deras stora HVDC-projekt i Kina.

Och nu kommer den nya tillämpningen till havs. Strömriktarstationerna ska tillverkas av HVDC-enheten i Ludvika, kablarna i Karlskrona och Motorformer i Västerås.

- Jättekul för oss, båda kabelteknikerna har ju ifrågasatts i massmedia men det här är kvittot på att vi och marknaden tror på och satsar på de nya teknikerna, säger ABB:s informationschef Per Lennart Berg som konstaterar att projektet är bra för sysselsättningen även om det var projekt som man räknat med.

ABB Kontraktet är uppdelat i två delar, 650 miljoner kronor på kraftsystemet. För någon vecka sedan fick ABB ett kontrakt värt 1,9 miljarder kronor på de två kompressormodulerna ute på plattformen Troll A.

- Våra kunder är allt mera intresserade av miljövänliga tekniker, säger Gorm Gundersen, som basar för ABB:s olje, gas och petrokemidivision.

Vid Statoils gasanläggning på Kollsnes skall det byggas en station som ska trycka ut el till plattformen.

Mellan Kollsnes, norr om Bergen, dras två parallella 40 megawatts HVDC-Lightsystem på 60 kilovolt ut till plattformen där strömriktaranläggningar utan transformatorer matar en Motorformer på 40 megawatt som driver kompressormodulen.

- Det blir två separata system för att garantera driftsäkerhet och att det ska finnas backup, berättar Per-Lennart Berg.

Ytterligare kompressorer kommer i framtiden att krävas, när trycket i källan minskar ytterligare vilket innebär en kommande chans för att ABB ska få bygga ut systemet om det blir framgångsrikt.

Plattformen blir den första på norsk sockel som fullständigt försörjs med el från land. Pilotsystemet har utvecklats i samarbete mellan ABB och Statoil.

- Teknologiutveklingen som ligger till grund är ett gott exempel på att industrisamarbete ger resultat, säger Grung Eide från Statoil.

Statoil motiverar sin order till ABB med att man slipper traditionella gasturbiner och kommer att eliminera utsläpp från plattformen och anläggningen i Kollsnes. Det betyder nollutsläpp istället för att det med gasturbiner hade blivit 230 000 ton koldioxid och 230 ton kväveoxider.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons