Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ge oss en ny väg"

Annons

En grupp ortsbor har uppvaktat länsstyrelsen och vill väcka liv i den gamla, av regeringen skrotade, arbetsplanen och bygga ny väg längs den nedlagda järnvägen. En annan gruppering, företrädd av ortsbon Lars-Urban Helje, tycker att bägge dessa förslagen hör hemma - i papperskorgen.

- Det finns bara en vettig lösning på den här frågan. Det är att ge oss en ny väg som går i skogen öster om byn. Då blir det en bra och trafiksäker väg och vi kan bevara den vackra landskapsbilden som vi har med älven och det öppna landskapet. Att lägga en bred väg rakt genom bebyggelsen är synnerligen kortsynt, säger Lars-Urban Helje, som planerar att ordna en uppvaktning hos landshövdingen för det östra vägalternativet.

Bland annat reagerar han emot talet om att en ny väg kan följa järnvägsbanken, som redan finns där.

- Det låter ju så enkelt och praktiskt. Men det är ju inte riktigt samma sak att ha en fyra meter bred banvall genom landskapet som att bygga en nio meter bred asfaltväg med nio meters slänter på varje sida. De blir ett 27 meter brett ingrepp i landskapsbilden. Järnvägsbanken kan vi ha kvar som gångväg och ridväg för det rörliga friluftslivet genom ett unikt landskap, säger Helje.

Vägverkets senaste förslag, kombinationsförslaget, innebär att man på en stor del av den aktuella sträckan ska följa gamla vägen mellan gårdarna i Lillmon, vika av över Risätragärdet och göra en bit ny väg runt Ytternäs. Det förslaget vill knappt några ortsbor veta av.

Det östra vägalternativet skrotades av Vägverket på ett tidigt stadium, på grund av de dyrare kostnaderna för att bygga genom skogen.

- Finns det inte pengar till den östra vägsträckningen i dag, då är det bättre att vi väntar ett tag till. Den väg vi ska ha ska vara en väg för framtiden. Man ska ha klart för sig att trafiken till och från Sälenfjällen inte kommer att bli mindre framöver. Under de närmaste 10-15 åren planeras 25 000 till 30 000 nya turistbäddar, det vill säga en ökning med 40-50 procent mot i dag. Det betyder att vi kan räkna med att trafiken ökar i samma omfattning. Vill vi ha det rakt igenom vårt fina landskap med avgaser, buller och problem att komma av och på vägen, undrar Lars-Urban Helje.

Länsstyrelsen för sin del har sagt att man kan acceptera Vägverkets nya kombinationsförslag, men fortfarande anser länsstyrelsen att ett östligt alternativ är att föredra.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons