Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Garantier och bluffakturor

Annons

Mer än irriterad

Svar:

Problemen verkar onekligen aldrig ta slut. För att gå direkt till din fråga gäller det först och främst att bestrida kravet - en gång till.

Detta, all den stund Du inte slutit något avtal med det aktuella företaget och följaktligen inte heller har något betalningsansvar.

Allt detta bestridande blir av naturliga skäl högst irriterande för konsumenten speciellt som man inte valt att utnyttja företagets tjänster.

Utöver att bestrida kravet/kraven finns också möjligheten att anmäla till Allmänna Reklamationsnämnden i Stockholm (www.arn.se). På ARN hittade jag nyss ett beslut av samma slag och dignitet som Ditt ärende.

I beslutet ger reklamationsnämnden konsumenten rätt och uppmanar företaget att avskriva sina krav, i det här fallet ett belopp i storleksordningen 15 000 kronor!

Beträffande en eventuell anmälan till ARN kan du för att få mer hjälp vända dig till din kommunala konsumentvägledare.

Alltså, grunden för ditt bestridande av företagets krav är att du inte ingått något avtal med bolaget och att du därför inte kan anses vara betalningsskyldig.

Mer läsning

Annons