Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gänget med fjärrstyrda intressen

Annons


I dag, nästan 30 år senare, har killarna blivit betydligt äldre, planen har blivit lättare och snyggare, men det brinnande intresset är fortfarande detsamma. En av de forna pojkarna, Tommy Södergren, är fortfarande med och driver den ideella föreningen Modellflygklubben Fenix.

- Jo, när jag och kompisen Mats Sandberg satt där under bioscenen och pulade så var det väl kompisar som blev nyfikna. Så vi bestämde oss att starta en förening 1973, och sedan dess har det väl liksom rullat på, säger Tommy Södergren.

I dag har klubben runt 70 medlemmar och näst intill varje dag är det någon som bygger, ritar, målar eller monterar i klubbhuset. Intresset är stort hos främst pojkar och deras pappor.

- Det är lite tråkigt. Visst vore det roligt om lite fler tjejer ville komma hit och provflyga i alla fall. Vi har ju ett testplan, säger Tommy.

En av klubbens äldre medlemmar, Olle Scherp, tycker ändå att det går framåt. Mammor till barn som går byggkurser hos modellflygklubben, visar nämligen ett stort intresse.

- Utan föräldrarnas oerhörda stöd både till barnen och föreningen har det här aldrig fungerat. De skjutsar och hjälper till med allt möjligt. Några föräldrar har till och med hoppat på en byggkurs, för att de själva blivit intresserade av modellbyggande, berättar Olle.

Modellflygklubben Fenix har plats för många intressen inom radiostyrda leksaker. Några bygger bilar och båtar i stället för flygplan. Men de flesta har flera projekt på gång samtidigt. En av klubbens medlemmar, Daniel Hammarlund, till exempel.

- Flygplan kan man flyga året runt. Bäst på Siljans is och även på vårt sommarflygfält vid Motocrossbanan. Segelflygplan behöver stor plats som exempelvis åkrar på somrarna. Radiostyrda bilar kan man också köra året runt. Jag flyger på somrarna och kör radiostyrda bilar på vintern.

Vi har en lokal för bilarna i Insjön, och dit kommer många och kör. Det är roligt. Men bygga och finslipa kan man ju göra året om, berättar Daniel.

Och bara själva byggandet av planen är en historia för sig, en dyr historia.

- Visst kostar det. I början innan man lärt sig flyga var det många flygplan och kronor som gick åt, men visst händer det att man kraschar nu också, säger Daniel Hammarlund. Grundaren Tommy Södergren har precis beställt ett flygplan som bara behöver monteras, det kostade cirka 3 500 kronor.

Men det är bara skalet. Till det behövs motor, färg, lack och en hel del andra grejer. Olle, veteranen i flygsällskapet, håller på att bygga ett plan från grunden. Det visar sig vara ett tidsödande arbete.

- Jag har hållit på i snart två år. Det är många delar som behövs, och allt måste passa perfekt. Det här är en hobby som vem som helst med lite tålamod kan hålla på med. Jag är 77 år nu, och jag kommer inte att sluta än på länge, säger han och skrattar.

TEXT: ANNA LITH

Mer läsning

Annons