Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gammalt vatten säljs dyrt

Annons

I tv och specialtidningar pågår vattenkriget mellan Spendrups och Carlsbergs som båda anlitat reklambyråer och säljer sitt gamla vatten i specialdesignade flaskor.

Spendrups vatten kommer från Carl von Linnés källa i Råå utanför Helsingborg i Skåne och transporteras och tappas i Vårby innan nästa långtradare kör det vidare ut för konsumtion.

Du kan köpa det naturellt eller smaksatt med svenska smaker som äpple/citronmeliss, skogshallon/lindblomma och fläderblomma.

Carlsbergs motsvarande bubbelfria vatten säljs under varumärket Stilla Noueva med tre smaktillsatser av cirton/lime, äpple/lime och persika/citron.

En synnerligen ovetenskaplig jämförelse mellan färskt kranvatten från Ludvikas kommunala vattentäkt och Spendrups naturella Linnévatten faller ut till kranvattnets absoluta fördel.

Spendrups smaksatta varianter smakar som utspädd saft. Linné är inte värt sitt pris och inte heller det danskägda Stilla Nouveau vattnet.

Men vatten säljer som aldrig förr. Vatten på flaska, med eller utan smak, med eller utan kolsyra. Det är en trenddryck:

"Det har blivit en modeaccessoar. Och dryck över huvud taget håller på att bli en underhållningsindustri" påstår Spendrups.

De hänvisar till trendanalytikern Henrik Mattsson som säger:

"Att vatten var på väg att bli trend bekräftades på allvar för ungefär 15 år sedan då en water Bar öppnades i Paris. Sedan dess har vatten blivit kommersiellt. Nu är vatten inte trend längre. Nu är det mode."

Stilla vatten kommer Spendrups och Carlsberg antagligen mycket framgångsrikt att sälja med mördande tv-reklam.

Carlsberg gissar att mest lättlurade är kvinnorna i storstäder.

"Kvinnor är de största konsumenterna av buteljerat vatten. Bland de storkonsumenter som köper vatten varje vecka är nästan 60 procent kvinnor, framför allt i större städer", uppger Carlsberg.

Carlsberg hänvisar till Norge, där är 25 procent av vattenmarknaden stilla vatten jämfört med Sveriges fyra procent av mineralvattenmarknaden.

- Faktum är att var fjärde dryck som säljs i Sverige nuförtiden är en nyhet, säger Mats Wester, marknadsdirektör på Spendrups.

Så årets nyheter som inte kan mäta sig med Östansbos kranvatten kommer att bli storsäljare.

Dessutom de nya vattendryckerna säljs efter ett koncept i lätt-igenkännbara kyldiskar i varuhus och på pressbyrån.

Bryggarna räknar kallt med att konsumenterna kommer att välja flaskan än att be om att få ett glas kranvatten när man är törstig eller tappa upp kranvatten och skiva i gurka eller citron i vattentillbringaren.

Och folk vill bli lurade. I Frankrike är till exempel ett vatten som lanseras som bantarvatten en stor succé.

Sammanlagt dricker varje svensk 19,5 liter köpt vatten per år, 1992 drack vi 10,5 liter.

Om svensken övertar norrmännens vanor kommer vi var och en att köpa tio flaskor gammalt vatten som transporterats land och rike kring och lägga ut 110 kronor på det.

Kranvatten från Östansbo vattenkälla får man för 13 kronor per kubikmeter, hemkört i kranen och med vattenrening på köpet.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons