Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla skyltar rustas

Annons

Skyltarna, som är av utförda i en kombination av gjutgods och plåt, är ett påtagligt minne från järnvägens storhetstid under den långa bolagsepoken (Bergslagernas Järnvägar).

Skyltarnas transporthistoriska värde är därmed odiskutabelt. Liknande arrangemang fanns tidigare vid varje station längs hela sträckan Falun-Göteborg.

Typsnittet, som är av en speciell karaktär, var dessutom gemensamt för hela den dåvarande trafikförvaltningen Gävle-Dalarna-Göteborg. Det användes även i målade respektive av lösa bokstäver sammansatta skyltar på stationshusens väggar.

Skyltarna på stativ är numera något mycket ovanligt. I Ludvika fanns tidigare tre som revs ner och förvandlades till skrot. Klenshyttans skyltar har emellertid tagits om hand av entusiasterna och finns sedan många år tillbaka i tryggt förvar på Lokmuseet.

- De båda skyltarna i Grängesberg ska vara kvar och jag ska personligen se till att de blir uppmålade i sommar, lovar banområdeschefen Roland Olsson i Borlänge.

- Vi inom Banverket är nämligen inte bara ute efter att riva och förstöra.

Vem som får förtroendet att restaurera klenoderna i Grängesberg är dock ännu inte avgjort.

- Vi har ingen egen personal som ska syssla med det här. Arbetet kommer att upphandlas externt och i konkurrens, betonar banområdeschefen.

Skyltarna betraktas inte bara som antikviteter modell större. Det handlar fortfarande om information som upplyser de resande om var de befinner sig.

I det nuvarande skicket är de ingen vacker syn för de som reser till, från eller förbi Grängesberg med de nya Reginatågen.

- Ska de stå kvar måste de vara snygga, annars ger de ett dåligt intryck. En ful skylt är sämre än ingen skylt.

Alf Jansson, drivande kraft inom Grängesbergsbanornas järnvägsmuseiförening (GBBJ) välkomnar löftet från banområdeschefen.

- Det är mycket lyckat att skyltarna får stå kvar på sina rätta platser och att de dessutom blir tillsnyggade.

- Om Banverket i stället hade bestämt att de skulle bort hade vi naturligtvis erbjudit oss att flytta upp dem till museet. De måste ju bevaras.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons