Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

G-kraften orsakade Gripenkrasch

Annons

G-kraften var boven i dramat när ett Gripenplan störtade i norrländska Vidsel i april i år. Det skriver Östgöta Correspondentens nätupplaga och hänvisar till tester som Statens haverikommission gjort.

Haverikommissionen har kommit ett steg närmare i pusslet till vad det var som orsakade Jas Gripen-olyckan i Norrbotten den 19 april i år.

Direkt efter kraschen berättade piloten för kommissionen att han själv inte hade dragit i handtaget som aktiverar katapultstolen. Ett par dagar efter olyckan gick Försvarsmakten ut i medierna och förklarade att kraschen med "största sannolikhet" hade orsakats av Gripenpilotens G-dräkt.

Med hjälp av en så kallad dynamisk flygsimulator har Haverikommissionen nu i Linköping försökt att återskapa olycksförloppet. En docka med samma slags G-dräkt som pilotens har körts i simulatorn, som kan anpassas för att likna Gripens kabin. Målet var att se om något kunde ha påverkat handtaget som gjorde att piloten blev utskjuten.

Testerna visar, enligt Östgöta Correspondenten, att Gripenplanets raketstol kan utlösas oavsiktligt vid höga G-krafter.

Enligt tidningen kunde kommissionen flera gånger få fram att raketstolen utlöstes. Exakt vad som utlöst den är dock fortfarande oklart.

Nästa steg för Haverikommissionen blir därför att sätta sig ned att analysera data och filmer från testkörningarna.

Exakt hur många G som krävs för att stolen ska åka ut av misstag vill utredningschefen Agne Widholm inte säga.

Försvarsmakten har för närvarande begränsat belastningen i Gripenplanen till 3G.

Haverikommission hoppas kunna hålla ett haverisammanträde i augusti och presentera orsakerna till olyckan.

TT har talat med företrädare för Industrigruppen Jas som dock avböjer att kommentera uppgifterna.

TT

Mer läsning

Annons