Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fylleriet på vägarna

Annons

Uppgiften ovan lämnade Kjell Larsson, chef för trafikpolisen i Dalarna, när han tidigare i år deltog i några utbildningsdagar i trafiksäkerhet som anordnades i Mora.

Bakom utbildningen stod Vägverket region mitt tillsammans med polismyndigheten i Dalarna.

Kjell Larsson framhöll vidare att det finns all anledning att intensifiera trafikkontrollerna mot bakgrund av det omfattande rattfylleriet i landet.

Under helgen inträffade två allvarliga olyckor i övre Dalarna där polisen är ganska säker på att det handlar om rattfylla.

Olyckan i centrala Älvdalen, där ett husvagnsekipage rammades av en bil som kom över på fel sida av vägen, handlade helt uppenbart om rattfylleri. Föraren var märkbart alkoholpåverkad.

I centrala Mora har en bilist på ett nästan oförklarligt sätt mejat ner både träd, vägräcke och ett par elstolpar sedan bilen korsat trottoaren och tagit en egen väg in till en gårdsfastighet.

Mot bakgrund av det vårdslösa körsättet och att bilisten smitit från olycksplatsen tar polisen för givet att det även här handlar om rattfylla.

Hur kan då rattfyllerister köra omkring obehindrat inne i tätorterna ?

Antagligen känner de till att en redan knappt tilltagen polisbemanning är ännu mindre under veckosluten.

- Jag är dåligt påläst när det gäller de nämnda händelserna i Mora och Älvdalen, säger poliskommisarie Jan-Erik Skarp vid Morapolisen.

Sedan säger han att grundbemanningen under veckosluten är två man i Mora, Orsa och Älvdalen. Vidare ska det finnas två i Västerdalarna och två i Leksand-Rättvik.

- Sedan kan det vara sjukdom eller ledighet som bidrar till att bemanningen kan vara mindre. Vi måste även göra prioriteringar med de resurser som finns, vilket innebär att bemanningen är större kvällar och nätter under veckosluten då vi av erfarenhet vet att problembilden växer. Det innebär att det kan vara få poliser i tjänst inom det nämnda geografiska området under exempelvis en lördag.

Jan-Erik Skarp vill ändå framhålla att polisen är väl medveten om problemen.

- Vi gör särskilda insatser, exempelvis mot drograttfylla som även det är vanligt förekommande och många har rapporterats.

- Förutom att länets trafikavdelning jobbar över hela landskapet har vi här i Mora en egen trafikgrupp som åker runt, även under veckosluten. Jag tycker ingen ska känna sig för säker på att det är avsaknad av polis, säger Skarp.

Ett av ytterområdena är Venjan där telefonkedjan Grannsamverkan bildades för att i första hand bistå hemtjänsten och vara en trygghetsfaktor för de äldre.

När det så uppdagades att vissa körde omkring rattfulla bestämde kollektivet att agera.

En berusad bilförare körde i höstas av vägen inne i Venjan. Detta spred sig snabbt och Grannsamverkan ställde upp mangrant. Polisen larmades och föraren kvarhölls tills patrullen anlänt från Mora.

- Ingemar Bixo, tidigare verksam som polis i Stockholm, ingår i Grannsamverkan och han tror inte rattfylleriproblematiken i Venjan är större än i andra byar. Däremot har risken att ertappas här varit ganska liten.

Tills Venjansborna själva sade ifrån.

- Det ska inte behöva gå så långt att liv och egendom riskeras, säger Ingemar Bixo och till- lägger att inga rapporter om fyllekörningar i Venjan har nått Grannsamverkan sedan årsskiftet.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons