Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyllefilmer från Spendrups på internet stoppade

Annons

Spendrups och dess Heinekenkunder har fått baksmälla.

På olika klubbar i Sveriges tre största städer bygger Spendrups åt sin partner Heineken upp temporära karaoke-kuber där besökarna till klubbarna kan gå in och sjunga sina favoritlåtar.

Kuberna är enligt Heineken utrustade med en mängd olika artister och musikstilar.

Problemet med karaoken är att de filmas för att sedan läggas upp på internetsajten YouTube av Heineken. Detta måste deltagarna godkänna - hävdar Spendrups - genom att skriva på ett papper innan de går in och sjunger.

Uppenbarligen fattar berusade inte detta. Dagen efter har fått en ny innebörd.

Baksmälla har det också blivit för Spendrups som efter uppmärksamheten i kvällspressen snabbt stoppat filmningen.

Och nu kommer kritiken från nykterhetsrörelsen:

- Det här visar tydligare än något att man inte kan ta alkoholindustrin som en seriös aktör i den alkoholpolitiska debatten. Man har en dold agenda där målet alltid är att tjäna pengar på att kränga så mycket alkohol som möjligt, säger Ungdomens Nykterhetsförbunds (UNF) ordförande Robert Damberg.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons