Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fylld med ljusa visioner

Annons

Till en början arbetade Anders Elfvén med ljudteknik, som sedan övergick i en kombinerad ljud- och ljustjänst.

-Jag märkte att det visuella passade mig bättre, det är ständigt utvecklande och man blir aldrig fullärd, säger han, och nämner de olika färgkombinationerna som exempel.

Anders arbetsplatser har mest varit inom teaterns värld, där MacBeth i Ice Globe Theatre i Jukkasjärvi är en av höjdpunkterna, men i takt med nedskärningar inom teatern har arbetet mer och mer övergått till att ljussätta offentliga miljöer.

Just nu arbetar han med bibliotekstorget i Smedjebacken, och tidigare har han bland annat ljussatt Unescos Världsarv Engelsbergs Bruk. Andra jobb kan vara kyrkor, kyrkogårdar och industriella byggnader.

-Det är en utmaning, för man gör folk medvetna om vad ljus har för betydelse.

Anders anser att det är ont om ljus i offentlig miljö i Sverige, till skillnad mot i Centraleuropa där det finns en anställd ljussättare i var och varannan stad.

-Ljus gör platser säkrare. Det kan läggas mycket pengar på att anlägga en park, men sedan är det ingen som vågar besöka den på grund av att den är för mörk.

Anders föddes i Sundsvall och har flyttat runt en hel del, för två år sedan slog han sig ner i Fagersta med sin frilansverksamhet Ljusvision.

- Men Fagersta var ingen kul stad, och vi började leta ny bostadsort.

Anders och hans sambo pratade om både Järna och Ramsele, men till slut blev det Hedemora.

- Vi vet inte så mycket om Hedemora ännu, men det verkar vara dynamiskt, och levande för att vara en småstad. Jag gillar att de stora butikskedjorna inte finns här, det är en bra profilering.

Men han tycker att det är synd att Hedemoras smultronställen döljs i mörker.

- Vi har Teaterladan, Myntparken och Stora torget, men de som inte redan vet att de platserna finns, hittar inte dit.

- Visst kan ljussättning innebära stora summor för kommunen, men säkerhet och trivsel kan medföra att andra får nya idéer till projekt som gynnar staden.

Från det att Anders får ett jobb till dess att hela processen är klar går det mellan en och en halv till två månader, och det är många steg på vägen.

- Om arbetet handlar om en pjäs läser jag först manus, diskuterar med regissören och anlitar en elfirma som ska genomföra den tekniska biten. Jag letar vinklar på scenen med hjälp av en strålkastare, och sätter mig vid ljusbordet. Jag tittar på repetitioner och skissar på idéer.

De två sista veckorna är mycket intensiva och arbetet sker i stort sett dygnet runt.

-Den bästa tiden är på natten då alla gått hem och man sitter ensam vid ljusbordet och skapar bilder.

Ljusdesigneryrket är ovanligt i Sverige, Anders tippar på att det finns 60 till 70 frilansande ljusdesigners.

-Men det är en växande bransch, för ett år sedan fanns sex firmor som sysslade med ljusdesign, i dag mellan 20 och 30 stycken.

MARLENE ANDERSSON

Mer läsning

Annons