Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fusket ska bekämpas med nya regler

Annons

Flera myndigheter ska elektroniskt få byta uppgifter med varandra för att bekämpa bidragsfusk.

Om felaktiga utbetalningar upptäcks ska anmälningsplikt råda.

Det föreslog en utredning på fredagen.

Han kommer nu att skicka utredningens förslag på remiss och räknar med att förslagen kan vara verklighet om cirka ett år.

Enligt Odell hotar förändringarna inte den personliga integriteten. Snarare tvärtom, säger han och hänvisar till att uppgiftslämnandet sker med automatik och att alla berörda vet vilka regler som gäller.

Odell tror att den tiden är förbi när det blev debatt så fort fusk med olika bidrag togs upp.

Genom att låta myndigheterna elektroniskt utbyta uppgifter blir deras arbete dessutom effektivare, påpekar han.

Utredningen om informationsutbyte tillsattes hösten 2005 och syftet var att stävja missbruket av bidragssystemen, öka effektiviteten, skapa ett korrektare beslutsunderlag och ge en snabbare service.

Försäkringskassan, a-kassan, Statens pensionsverk, socialtjänsten, arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Centrala studiemedelsnämnden (CSN), Skatteverket och Kronofogdemyndigheten omfattas av utbytet.

Skatteverket ska till exempel lämna över uppgifter till försäkringskassan när bostadsbidrag ska fastställas och till arbetslöshetskassorna när a-kassa ska betalas ut. Myndigheterna kan gå in direkt i varandras datasystem.

Statens pensionsverk som betalar ut inkomstgaranti till bland annat riksdagsledamöter och statsråd ska få information från Skatteverket om andra inkomster som sänker ersättningsnivåerna.

TT

Mer läsning

Annons