Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fullt upp för Sjukvårdsrådgivningen

/
  • Längre öppettider. Sedan Sjukvårdsrådgivningen flyttade till Borlänge sjukhus har öppettiderna förlängts. Mellan 16-07 på vardagar och dygnet runt på helger finns någon som ger råd, i detta fall Ann-Christine Wagnås som även är verksamhetschef.  Foto: Janne Eriksson
  • Samma rådgivning. Oavsett till vilken sjukvårdsrådgivning du ringer till i Sverige kommer du få samma råd om sjuksköterskan tolkat symtomen lika. Det eftersom de har en rådgivningsmall att gå efter i datorn.  Foto: Janne Eriksson

Annons

Sedan Sjukvårdsrådgivningen flyttade till Borlänge sjukhus har antalet som ringer för att få råd ökat. Förra året ringde ungefär 78 000 och i år har det ringt omkring 7 000 i månaden. Den största skillnaden idag mot för ett halvår sedan, innan flytten, är att det är längre öppettider. Innan flytten var det öppet mellan 16-23 på vardagar och 08-23 på helgerna, idag har de dygnet runtöppet på helgerna och på vardagar finns det alltid någon som kan besvara samtalet mellan 16-07. Verksamhetschefen Ann-Christine Wagnås hoppas att de snart kommer att få dygnet runt öppet alla dagar i veckan.

- Det finns ett beslut hos Landstinget om att vi ska få dygnet runtöppet, men det är inte beslutat om när, säger hon.

När det beslutas kommer det även att behövas mer pengar för att kunna anställa fler sköterskor, men det handlar inte om många fler sköterskor, utan några stycken som kan svara i telefon dagtid.

- Vi kommer aldrig att öppna ett gigantiskt callcenter, i första hand är det ju sjukvården som gäller.

Det de hjälper folk med är att ge råd om vad man ska göra när man blir sjuk eller mår dåligt. De brukar själva kalla det för att vårda eller hålla handen på telefon. De som ger råden är sjuksköterskor med olika vidareutbildning och under sommaren och semestertiderna är det minst tre personer som sitter och besvarar samtalen.

Målet med väntetiden är att 90 procent av samtalen ska besvaras inom tre minuter. I maj var det 43 procent av samtalen som togs emot inom tre minuter. För att minska väntetiderna finns ett mål om att alla län i hela Sverige ska ansluta sig till Sjukvårdsrådgivningen innan 2008 är slut. Då skulle man bara behöva ringa ett nummer och bli kopplad till den rådgivning som är närmast, eller om kön är för lång till en annan rådgivning i Sverige med kortare kö. Idag samarbetar Dalarnas sjukvårdsrådgivning med Gävleborg, Uppsala och Jämtland ibland, men än fungerar inte tekniken hundraprocentigt för att kunna göra det fullt ut.

- Det får inte vara knöligt det här, det får inte ta tid från telefonsamtalen.

Även om detta är i framtiden och prioritet ett så hoppas Ann-Christine Wagnås att det även ska komma en psyklinje. Det pratas det om redan idag men även det ligger i framtiden. Hon hoppas även på att de ska kunna lösa problemet de har med språk. Ofta får små barn och tonåringar agera tolk åt sina föräldrar som inte kan svenska. Det fungerar inte helt bra eftersom barnen kan vara rädda för att föräldrarna är sjuka. Men även för att barnen inte vill ställa vissa generande frågor till sina föräldrar.

Sedan finns alltid problemet med att det blir information från tredje part som kan vara svår att tolka. Det förekommer oavsett om det är språkproblem eller inte. Vanligtvis hörs det på en person hur den mår.

- Ofta kan man höra på andningen om personen har ont.

Om det är tredjehandsinformation brukar Ann-Christine råda till exempel föräldrarna att sätta barnen i knä så hon kan höra andningen. En gång fick hon ett samtal från en mamma som var orolig över bebisens andning och trodde det rörde sig om plötslig spädbarnsdöd. Då bad Ann-Christine om att få höra andningen och hon trodde då att barnet höll på att bajsa. Mamman fick rådet att titta i blöjan och om det inte hade hänt något om 15 minuter skulle hon ringa upp igen.

- Vi hörde inte av henne igen, så det var säkert det.

Fakta: De flesta ska vänta med att uppsöka vården

Av de 6 908 personer som personalen på sjukvårdsrådgivningen pratade med i juli skulle:

44 % avvakta med att uppsöka sjukvården.

13 % avvakta med att uppsöka sjukvården till nästa vardag.

36 % kontakta sjukvården inom 12 timmar.

7 % omgående uppsöka vård.

Fakta: Vanligaste frågorna i juli

1. Buksmärta, ont i magen - vuxna

2. Sårskada

3. Urinvägsbesvär - kvinna

4. Halsont

5. Feber - barn

6. Utslag utan feber

7. Ben- och fotskada

8. Ryggbesvär, ryggsmärta

9. Oro, ångest

10. Sårinfektion

11. Ögonbesvär

12. Bett av fästing

Mer läsning

Annons