Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fula säljarmetoder

Annons

Historien börjar förra sommaren då en försäljare från telefoni- och bredbandsföretaget Glocalnet ringde hem till Borlängekvinnan.

Den manlige försäljaren erbjöd henne att ringa gratis under en månad.

- Han lovade också att jag skulle få ett avtal med information hemskickat att läsa igenom och skriva under, berättar hon.

Någon information eller något skriftligt avtal kom aldrig. Däremot en telefonräkning på 481 kronor som bland annat avsåg den månad hon lovats ringa gratis.

Hon skrev ett brev till Glocalnet där hon bestred räkningen. Företaget svarade då med att skicka en ny räkning där samtalen under den tidigare utlovade gratismånaden dragits av.

Hon fick också veta att telefonförsäljaren, utan hennes vetskap, bandat samtalet med henne.

- Det är verkligen fult gjort, säger hon.

- Glocalnet påstår att det ingått ett avtal med mig. Trots att jag aldrig uppfattade det så. Men jag kände mig ganska nerpratad av försäljaren.

Trots det betalade hon räkningen.

- Det var dumt men det är svårt för en privatperson att dra ett företag inför rätta. Och jag förutsatte att aldrig mer behöva höra ifrån företaget, säger hon.

Men då skickade företaget ytterligare en telefonräkning, trots att hon, både muntligt och skriftligt, förklarat att hon inte är intresserad.

- Jag kände mig verkligen kränkt och oprofessionellt behandlad.

Hon skrev igen och klagade.

- Företaget svarade med att skicka inkasso på mig.

Då fick hon nog och hotade att stämma företaget. Det hade då gått mer än ett halvår sedan hon kontaktades av Glocalnet för första gången.

Som svar på stämningshotet drog Glocalnet tillbaka kravet och meddelade skriftligt att ärendet hade avslutats.

Borlängekvinnan hade också krävt en kopia på det inspelade samtalet. Två månader efter hennes begäran skickade företaget en kopia som bara innehöll delar av samtalet.

- Jag fattar fortfarande inte hur det här gick till, säger hon.

Hon vill nu uppmana andra att vara försiktiga när de blir uppringda av försäljare.

- Det kan sluta med att ni har ett avtal, utan att du är medveten om det.

Inger Rosendahl, konsumentvägledare på Borlänge kommun, får många frågor om de olika telefonbolagens försäljningsmetoder.

- Det finns ingen lag som förbjuder företagen att spela in samtalen. Men till god sed hör att berätta detta. Många företag, bland andra Telia, har som praxis att göra det, säger hon.

Inger Rosendahl poängterar att även muntliga avtal är bindande.

- Det är ett stort misstag att tro att bara skriftliga avtal gäller, säger hon.

- Bevisbördan ligger alltid på företaget. Det är därför det blivit så vanligt att samtalen spelas in.

Hennes råd är att vara väldigt försiktig med ordet "ja".

- Det är vanligt att företagen tolkar ett ja till information som ett ja till ett avtal.

Innan ett avtal godtas är det viktigt att kolla priser, bindningstid och ångerrätt. Ångerrätten gäller i 14 dagar efter att man informerats om den.

Tidningen har sökt ansvariga på Glocalnet, utan resultat.

BIRGITTA WIBERG

Mer läsning

Annons