Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frustrerande indragningar

Annons

Man kanske inte ska bli förvånad längre över postens indragningar, men det känns ändå frustrerande med alla nya signaler om indragningar, än på det ena, än på det andra sättet. Förr var posten och dess service till för folket, men nu är det folket som är till för posten. Det verkar som om posten inte har något serviceansvar utan att det är en ren förmån att få använda postens tjänster. På grund av den urusla servicen är det färre och färre personer som kan eller har intresse av att använda postens tjänster. I slutändan får det den effekten att posten blir mindre och mindre lönsam, och detta innebär att företaget anser sig ha motiv och argument att lägga ner de tjänster som inte är lönsamma.

Under en längre tid har tiderna för brevlådetömning ändrats och tidigarelagts både vardag och helgdag.

Senaste förändringen i raden är att sista minuten-brevlådan på terminalen i Borlänge ska tömmas redan klockan 19.00 på vardagar. Det kommer säkert att drabba många företagare och många andra som inte alltid hinner få utskicken klara tidigare. Posten är ett statligt företag och borde ge service till medborgarna. Då det gäller andra serviceområden så efterfrågas längre öppettider, men då det gäller posten behöver de ledande inte ta något ansvar.

Det verkar som om vi borde protestera mer och kräva ett slut på all försämring, annars finns inte postens service kvar i vare sig glesbygd eller stad någon längre tid framöver.

INGA OCH LARS GILLSBERG (KD)

Mer läsning

Annons