Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fruktlös väntan på reparatör

Annons

Den 30 juni slogs paret Österlunds telefon ut av ett åsknedslag i en telefonstolpe. Varken inkommande eller utgående samtal gick fram; paret använde sin mobiltelefon för att kommunicera med omvärlden.

Efter nästan två veckor kom en servicetekniker från Telia och åtgärdade felet. Telefonen fungerade under kvällen, men var död igen redan nästa morgon.

- Grannarna har samma stolpe men är förskonade. Felet beror på en blockering i vår telefonledning, säger Bertil Österlund.

I fredags blev han rejält uppskrämd av Telias kundtjänst som hotade med böter på 600 kronor om felet berodde på någon av husets telefoner. Bertil Österlund tog med sig telefonerna och testade dem på annat håll. Där fungerade de utan problem.

Dagen därpå kom Telia äntligen på besök, men då var paret på landet. De hittade en lapp i brevlådan om att reparatören varit på plats.

- Telia har sagt att vi inte behöver vara hemma. Ingen har ringt och meddelat oss innan, säger Ingalis Österlund.

Paret äger en mobiltelefon som köptes som säkerhetsåtgärd om någonting akut skulle inträffa i hemmet. Därför är det bara barnen och några få bekanta som har telefonnumret.

- Vi sitter i en rävsax. Vi kan nå ut via mobilen, men våra bekanta kan inte nå oss. Folk har kommit hit efter att ha trott att vi dött, säger Ingalis Österlund.

Enligt Bertil Österlund har mobilen använts mycket under den senaste månaden. Förhoppningen är att Telia ersätter kostnaderna som telefontrasslet inneburit, men paret hyser inga förhoppningar om att uppgörelsen kommer att flyta smidigt. Ingalis Österlund tror att det kan bli en lika lång historia som den pågående.

Hennes man håller med.

- Jag läste i tidningen att det går bättre för Telia. Men de glömmer visst de små kunderna.

- Kombinationen stort företag och få anställda betyder att privata abonenter får dålig service, säger Bertil Österlund.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons