Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fritids får skarp kritik

Annons

Fritidsverksamheten på skolorna har urholkats sedan början av 90-talet då fritidsverksamheten integrerades i skolan och personaltätheten i det närmaste halverades. I en ny rapport ger Skolverket kommunernas fritidsverksamhet kritik bland annat för att endast tre av tio kommuner redovisar verksamhetens pedagogiska mål och arbetsprocesser.
Falun är en av de som, efter påtryckning från Skolverket, redovisar mer än siffror kring fritidsverksamheten. I höstas var 1525 barn inskrivna på fritids, 100 personer var samtidigt anställda inom fritidsverksamheten i kommunen.



– Det ger 15 elever per anställd, vilket är något bättre än riksgenomsnittet som ligger på drygt 18, säger Kajsa Henriksson, skoldistriktschef för Berget och tidigare chef för fritidsverksamheten i Falun när den låg under socialtjänsten. Hon förstår Skolverkets kritik.
– Visserligen har vi något mindre grupper än genomsnittet men de är fortfarande för stora och man arbetar med små resurser, säger Kajsa Henriksson.
Marie Blondin har arbetat som fritidspedagog sedan mitten av 80-talet och ser en tydlig förändring.

– Den tydligaste konsekvensen är att man har mindre tid med varje enskilt barn, det är synd. Vi har inte heller möjlighet att gå ut i naturen eller göra speciella saker som att använda idrottshallen en eftermiddag, säger Marie Blondin som arbetar med Mattias Wahlström på avdelningen Blåbäret på Hälsingbergsskolan i Falun. Tidigare arbetade fritidspedagogerna enbart med barnen före och efter skoltiden. Idag är de med hela dagarna i samma lokaler.

– Miljöbytet och det faktum att vi inte arbetat tillsammans med barnen hela dagen gjorde att det fanns mycket kraft kvar. I dag är vi självklart tröttare, det är svårt att ladda om samtidigt som vi känner till barnets hela dag vilket kan vara en fördel, säger Marie som menar att fritids är viktigt i rollen att lära ut social träning, etik och moral och hur man arbetar i grupp.

– I dag behövs de bitarna än mer, barnen är livligare än de var för tio år sedan, kanske beroende på de större grupperna. Vi får mindre tid att följa upp konflikter vilket får konsekvenser i att det blir ännu stökigare, man lär sig inte i samma utsträckning att ta hänsyn och vänta på sin tur.
Tillsammans tycker Marie och Mattias ändå att de lyckas skapa en fritidsverksamhet som både barn och vuxna fortfarande trivs i.

– Vi är utbildade och har arbetat länge tillsammans vilket gör att det är få slitningar, det flyter på och vi har våra ansvarsområden. Försämringarna har kommit bitvis och man har vant sig, men en dag kommer man kanske till ett stopp då det inte är roligt längre.

CECILIA EKBJÄR

Mer läsning

Annons