Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frihandelsavtal USA_Sydkorea

Annons

USA och Sydkorea undertecknade på lördagen ett frihandelsavtal; det största i sitt slag för USA:s del på 15 år.

Men avtalet kan möta hårt motstånd i kongressen, där många befarar att den amerikanska bilindustrin hotas.

Sydkorea är USA:s sjunde största handelspartner och handeln mellan länderna uppgår till omkring 80 miljarder dollar per år.

Förhandlingarna avslutades den 1 april och leder till att tullavgifterna stegvis avskaffas inom de närmaste tre åren på 95 procent av handeln med konsument- och industrivaror mellan de båda länderna.

Mer än hälften av den amerikanska exporten av jordbruksvaror till Sydkorea tullbefrias omedelbart och amerikanska företags tillträde till den sydkoreanska marknaden underlättas inom en rad branscher.

Men i kongressen klagar Demokraterna bittert över att avtalet missgynnar den amerikanska bilindustrin och hotar jobb. Enligt Demokraterna öppnar USA sin marknad för den sydkoreanska bilindustrin utan att andra handelshinder avskaffas som begränsar de amerikanska biltillverkarnas chanser på den sydkoreanska marknaden.

"Förra året exporterade Sydkorea mer än 700|000 bilar till USA, medan USA exporterade färre än 5|000 till Sydkorea", sade representanthusets talman Nancy Pelosi och andra demokratiska ledamöter i fredags i ett gemensamt uttalande.

Ford har också kritiserat handelsavtalet medan General Motors inte uttalat någon åsikt.

Regeringen hävdar att avtalet faktiskt är konstruerat så att amerikansk bilexport främjas. Likaså har USA skrivit in ett förbehåll att man kan återinföra tullavgifter för sydkoreanska bilar om inte motparten uppfyller alla åtaganden.

TT

Mer läsning

Annons