Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från Sala till Sälen

Annons

H

ur många människoliv ska förloras innan riksväg 71 finansieras och byggs klart? Hur många arbetsplatser försvinner innan vägen kommer som fördel Dalarna? Är vi initiativlösa i frågan om ny väg och avtrubbade av dåliga nyheter om förlorade människoliv och skadade på resa till och från arbete och fritid? Som invånare och intressent kräver jag igen att ansvariga politiker och näringslivsrepresentanter med Vägverket skaffar privat finansiering av de kvarstående delarna av denna viktiga väg.

Jag åker i 100 knyck genom Sala-proppen...fast bredvid med sköna X2000. Billigare och säkrare än bilen, men ändå, bilen behövs! För vidare utveckling av företagandet och turismen är den av största vikt.

Vägen förbi Sala är en skön upplevelse för turister till Sälen i vackert landskap. Nya vägavsnitten i Västerdalarna med mitträcken och delvis tre fils vägbredd säkrar god transport utan olyckor. En bättre arbetsmiljö finns för virkesbilarna till Kvarnsveden. Riksväg 222 mellan Falun och Hedemora hör till upprustningspaketet. Den har fått en kvalitet som gör vardagen för pendlarna lugnare. Resultaten är utmärkta. Skåda bara nya vägen mellan Falun och Borlänge. Bygget har för framtiden sparat stora samhällskostnader genom att bokstavligen förebygga trafikskador och död. Ekonomisk och miljömässig utveckling har underlättats.

Privat finansiering är enda tänkbara alternativet, om det ska bli gjort. Vi alla får bidra på vårt sätt; sitta på gärdesgården ger inget. Brist på handlingskraft är inte Dalfolkets karaktär. Mycket har gjorts. Dock, dessa vägplaner är fortfarande ofinansierade. Behovet är påtagligt. En byråkratisk förklaring till varför det inte går att finansiera planerna på alternativt sätt köps ej.

I Norge har de lyckats. Där har ett otal av olika fantastiska vägar byggts genom systematisk, gemensam privat finansiering: E-18 Drammen väster om Oslo; Kustriksvägen vid Kristiansand på Sörlandet; Rundevägen vid Ålesund är goda exempel. Varför då icke i Sverige och Dalarna?

Biltullar, javisst! Fråga norrmännen. De tiger och lider inte. De vet vad de nya vägarna ger. När investeringen betalats av, stängs tullarna. Här i Sverige har vi inte ens försökt den vägen för finansiering.

Sälenfjällen är en stad med 60000 invånare vintertid, som varje helg byter invånare. Bara det faktum är skäl nog för att göra något nu. Vem sätter ned foten först och ser till att investeringen och vägen blir klar?

Vi vill inte uppleva att människoliv går förlorade och skadas på grund av brist på initiativ. Vi behöver alla med hopp om framtiden och som bygger vidare på detta i grunden fina samhället.

Propparna ska byggas bort nu, inte sedan. Sedan har varit. Vi vill blicka framåt och uppleva bättre vägar. Pengar finns, även privata. Planer och duktiga entreprenörer står klara. Se till att projekten blir både miljöanpassade och trafiksäkra.

Det ska bli ett sant nöje att bli den förste som betalar två guldpengar för att få åka genom vägtullen i Sala och Vansbro. Och sedan åker jag tåg där det är möjligt. Om svar från ansvarig önskas här och nu.

NILS UOLEVI HELSINGEN NILS UOLEVI HELSINGEN ÄR JÄGMÄSTARE OCH EGENFÖRETAGARE OCH BOR I FALUN OCH VÄRNAR OM DALARNAS FRAMTID PÅ VÄG.

Mer läsning

Annons