Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från postplan till neutralitetsvakt

Annons

Det plan som Källman och Jansson förolyckades i användes som ett lätt bombplan i det svenska flygvapnet och fick beteckningen B5. Planet var amerikanskt, byggt av Northropverken och kallades 8-A 1 i exportversionen och A17 i den inhemska.

Den militära versionen hade utvecklats ur Northop Gamma, ett postflygplan som under en period var de snabbaste trafikflygplanen på den europeiska kontinenten.

De drygt 100 svenska B 5:orna tillverkades dock på licens i landet (förutom ett importerat original) och visade upp en hel del olikheter jämfört med det amerikanska originalet.

I Sverige användes det till exempel som störtbombare, men i USA gavs aldrig tillstånd för att använda planet för detta ändamål.

Bland dåtidens svenska flygare var skrönorna otaliga om det osäkra störtbombplanet.

Enligt en av dessa skrönor ska en flygare ha kommit så lågt att han råkade slå ihjäl en häst när planet vändes uppåt. Han ska enligt samma historia ha hamnat i fängelse för denna förseelse. Det hjälpte inte att piloten försvarade sig med att hästen råkat stegra sig...

B5:an började införas på svenska flottiljer 1941. Mot slutet av kriget fick dock det lätt ålderdomliga planet allt mindre betydelse. Det ersattes av det helt svenskutvecklade och enmotoriga bombplanet B 17 från Saab (ej att förväxla med den legendariska amerikanska Flygande fästningen som också hade beteckningen B 17).

PETER GUSTAVSSON

Mer läsning

Annons