Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framtidstro en bristvara

Annons

Svar till SJ SJ gamle vän,

den 30 maj.

När man läser signaturens kommentarer om Västerdalsbanans utvecklingsmöjligheter slås man av bristen på framtidstro.

Om skribentens analys över järnvägens möjligheter skulle få råda vore allt tågresande utöver arbets- och studiependling dödsdömt oavsett sträcka eller resmål. Som tur är brukar verkligheten hinna ikapp de flesta dödgrävare. Se bara på den positiva resandeutveckling som Tåg i Bergslagen (TiB) har haft trots moderaternas och handelskammarens tvivel.

När det gäller kostnadsberäkningen för en upprustning/elektrifiering/utbyggnad ligger den på cirka en miljard kronor för sträckan Repbäcken-Kläppen/ Fiskarhedens såg. Utslaget på banans framtida livslängd och möjligheter så får man nog betrakta denna summa som kaffepengar i förhållande till övriga investeringar i bland annat Sälenfjällens anläggningar.

När det gäller kostnaderna för ett framtida vagnmaterial är det en fråga för operatören/trafikutövaren, som naturligtvis gör en affärsmässig bedömning av kundunderlag, etcetera.

Jag kan därutöver informera alla som vill tro att solen kommer att lysa på oss även i morgon att:

Resandet på Västerdalsbanan har ökat från årsskiftet med cirka 20 procent jämfört med i fjol.

Nätverket Västerdalsbanans vänner numera har 930 stycken intressenter, varav huvuddelen är resenärer som flitigt utnyttjar banan för sina resor.

LEIF LINDSTRÖM (V), JÄRNVÄGDEBATTÖR OCH INTIATIVTAGARE TILL NÄTVERKET VÄSTERDALSBANANS VÄNNER

Mer läsning

Annons