Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framtidens bilar formas i Borlänge

Annons

En av de viktigaste delarna i projektet är att skapa en avancerad demonstrationsanläggning för rullformning, där man kan genomföra praktiska tester. Den ska stå klar i Borlänge nästa höst.

Hur många arbetstillfällen projektet leder till är för tidigt att säga, men kommunalrådet Peter Hultqvist har stora förhoppningar.

- Det är ett spännande projekt som kommer att innebära mycket för både Borlänge och länet. Det låter stort, och det är stort. Borlänge skulle kunna utvecklas på ett liknande sätt som skett i Arjeplog, och bli ett kompetenscentrum i Norden för bilbranschen, säger han.

Det är Borlängeföretaget Ortic 3D:s rullformningsteknik som ligger bakom storsatsningen. Tekniken, som utvecklats av dr Lars Ingvarsson och som var en världsnyhet för fyra år sedan, innebär att man kan rullforma skräddarsydda profiler.

Den traditionella tillverkningen i bilindustrin innebär att man dunkar till plåt i pressar. Med Ortics teknik formas plåten med hjälp av rullar.

Det är ett mer effektivt sätt, enklare och billigare. Det behövs till exempel inga nya verktyg när nya profiler ska göras, bara en omprogrammering i datorn.

Nu ska rullformningstekniken utvecklas i EU-projektet i Borlänge och det ska ske i nära samarbete med stålindustrin och Högskolan Dalarna.

Ortic 3 D står för tekniken och högskolan för forskarna. Det kommer att kräva mycket stora forskningsinsatser och att ett maskinsystem för tester och försök utvecklas och installeras vid det bearbetningscentrum som just nu byggs vid Högskolan Dalarna i samverkan med den stora regionala stålsatsningen Triple Steelix.

I går presenterades planerna vid en presskonferens i högskolans kårhus Tenoren i Borlänge. EU-projektets ordförande Peter Augustsson, som också är ordförande i Ortic 3D och tidigare vd för Saab Automobil, sa att han är övertygad om att rullformningsteknikens stora potential.

- Jag har 25 års erfarenhet av en bilbransch som präglas av stor överkapacitet och där man hela tiden försöker sänka sina kostnader. Tekniken med tredimensionell formning av plåt sänker tillverkningskostnaden med tio procent per del samtidigt som framställningen kan ske avsevärt mycket snabbare, sa han.

Peter Augustsson avslöjade att Ortic 3D förhandlar med flera stora parter i Europa och att många andra branscher än bara bilbranschen är intressanta för företaget.

Rullformningstekniken har många användningsområden, den nyttjades till exempel med lyckat resultat i samband med byggandet av flera anläggningar vid sommar-OS i Aten 2004.

- Vi är väldigt nära ett kommersiellt genombrott för rullformningstekniken, förmodligen sker det under våren, sa Peter Augustsson.

För Borlänge och hela regionen ger det högteknologiska kompetenscentrumet förhoppningar om utvecklingsmöjligheter för både befintliga och nya företag med inriktning mot fordonsindustrin i Sverige och resten av världen.

Högskolans rektor Agneta Stark är naturligtvis glad för satsningen i Borlänge som betyder mycket för skolan.

- Det här följer vår utstakade linje att vi ska satsa på det vi är bra på, och vi har redan forskarkompetens inom området. För våra studenter kommer projektet att betyda många nya möjligheter och vi kommer att kunna konkurrera om forskningsmedel på ett helt annat sätt än tidigare.

CLAES HUSÁHR

Mer läsning

Annons