Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framgång på spåret

Annons

Statsrådet åker land och rike runt för att bilda sig en egen uppfattning om den verkliga situationen. Önskelistorna är långa. Behovet av investeringar både på vägar och järnvägar uppgår till gigantiska belopp. Därför är varje prioritering på regional nivå guld värd, både för vägverk och banverk som tillsammans med regeringen ska planlägga och besluta om hur pengarna ska fördelas.

Enbart behoven av pengar till underhåll av befintliga vägar, är ett stort bekymmer. Att dessutom skapa utrymme för nya vägprojekt kräver uppfinningsrikedom, nytänkande och gott handlag med landets finansminister.

De regioner som kan visa upp en genomtänkt plan över hur länet vill utveckla infrastrukturen, har större chans till framgång hos statsmakten än de som saknar en genomtänkt strategi. Det är en viktig framgång för länet att våra politiker numera talar ett gemensamt språk. Det paradoxala är att samarbetet är framsprunget ur ett vägbygge i Västmanland!

Uppställningen, både politisk och ekonomiskt, för att få fart på vägbygget på riksväg 70 förbi Sala, har fått länets politiker inse att det är bara samarbete som leder till framgång. Därför har det också varit lätt att få med berörda kommuner i den intresseförening som jobbat fram underlag för en satsning på Dalabanan. Önskemålet är flera avgångar och kortare restid mellan Dalarna och Stockholm.

Satsningen på Dalabanan genomförs inte över en natt. Den kräver en miljardsatsning som måste ske i etapper. Men det faktum att länet på enad front knackar på porten hos både regeringen och Banverket, kan i bästa fall innebära att saten öppnar plånboken. Redan nästa år kan projektet få 250 miljoner med utgångspunkt från den plan som Banverket disponerar.

På vägsidan lyfter Region Dalarna fram de så kallade fjällnära tillfartsvägarna. I klartext handlar det om upprustning och nysträckning av riksvägarna 70 och 71. Det är bra att regeringen uppdateras om den folkvandring i bil som sker varje vecka mellan Sälen/Idre och Mellansverige.

Den nya hastighetsreformen som riskerar att begränsa vägarna upp till fjällen till 80 km, är nya incitament som kanske rent av kan få de dominerande anläggningsföretagen att överväga ekonomisk delaktighet i rustningen av vägarna till fjällen? Dåliga vägar och längre restid kan givetvis resultera i att fjällresenärerna överväger andra resmål än Dalarnas i dag populära vintersportorter.

I Ludvika har ABB synpunkter både på vägar och möjligheten till godstrafik. Järnvägstrafiken söderut och västerut, för att inte tala om vägproblematiken genom Ludvika, är andra komplicerade frågor som väntar på en förnuftig lösning.

För ett företag som ABB med verksamhet i hela världen är de lokala kommunikationerna lika viktiga som de globala. Vilken minister sätter sig på tvären när ett företag med ABB:s ställning höjer rösten och ställer krav på förbättre infrastruktur?

Åsa Torstensson har fått en välbehövlig information om situationen i Dalarna. Nu gäller det för länets politiker att sätta press på regeringen och de aktuella verken s att vi också får något med av kakan när investeringspengarna fördelas.

Utfallet av regeringens positiva betyg över länets prioritering får inte bara bli en vänlig klapp på axeln.

bildbyline: Christer Gruhs, politisk redaktör

Mer läsning

Annons