Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framgång för projektet med kontinentaltåg via Ludvika

Annons

Som tidningen tidigare omtalat vill Swede Train i ett första skede köra exklusiva turisttåg mellan Köpenhamn och Storuman via Göteborg, Ludvika och Mora. I förlängningen ingår också att återupprätta den länge nedlagda trafiken med genomgående resandetåg på routen Göteborg-Ludvika-Gävle, som tidigare ingick i trafikförvaltningen GDG (Göteborg-Dalarna-Gävle).

- Ärendet kommer inte att remitteras till SJ för deras ensamrätt förhindrar att vi kan lämna tillstånd till den här ansökan, bekräftar Kersti Karlsson, handläggare på Näringsdepartementet.

- Vi tänker behandla det problemet i den transportpolitiska proposition som kommer att läggas under vintern eller senast den sista mars. Under hösten har nämligen SJ i traditionell ordning sagt nej till flera andra liknande ärenden, omtalar Karlsson som för övrigt inte vill föregripa vad statsrådet Ulrica Messing kommer att presentera vad det lider.

Swede Trains vd, Rolf Schillén, är mycket nöjd med beskedet och ser fram mot propositionen med tillförsikt.

- Min önskan är att SJ-monopolet, som förlamar landets kommunikationer, ska upphöra och att hela tågsektorn avregleras.

- Vidare borde länstrafikbolagen fråntas rätten att ha monopol på kollektivtrafiken ute i länen och inga nya monopol får tillåtas uppstå, markerar han.

För övrigt berättar Schillén att planeringen för kontinentaltrafiken går vidare. Klart är redan att det blir långa loktåg med sovvagnar, klubbvagnar och eventuellt också vagnar med digitala biografer. Enligt vd:n kommer stor möda också att läggas på restaurationen ombord.

- Vi tittar också på möjligheterna att ha sovvagnar med enbart sviter där de resande får full service.

Tidtabellerna är ännu inte helt fastställda. Klart är dock att norr- och södergående tåg möts i Mora. Där sker också byte från el- till diesellok och vice versa. På uppgång beräknas kontinentaltåget stanna vid Ludvika station vid midnatt.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons