Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fråga vad du kan göra för Mora

Annons

Jag har funderat i några dagar om jag skulle besvara den insändare som "Tågfrälst" skrev angående mina dolda motiv i politiken. Ett svar innebär att jag får lämna ut mig som privatperson men svaret belyser också en del problem angående medborgarnas syn på oss förtroendevalda.

Jag gick med i ett politiskt parti inför förra valet för att jag inte ville stå på sidan och klaga över hur kommunen sköts. Från att ha varit engagerad medborgare som var beredd att lägga mycket av sin fritid för Moras bästa, har jag nu, av en anonym insändare, blivit anklagad för att vara en "kommungubbe" som bor "billigt" och försöker gynna mig själv. Hur kommer det sig att en annan Morabo har fått den synen på mig? Det är något i relationerna i kommunen mellan förtroendevalda och medborgare som är fel. Det är hela tiden en attityd som präglas av vi mot dem. Varför har det blivit så? En möjlig orsak skulle kunna vara att samhällsengagemanget blir mindre och mindre, folkrörelserna minskar, politiska partier tappar väljare, föreningslivet har svårt att rekrytera folk, medias version av politiker. Om de, som är missnöjda med hur samhällutvecklingen framskrider, gick in i ett politiskt parti, skulle vi kunna få en större förståelse för vad samhället och kommunen har för möjligheter att förverkliga det som medborgarna vill.

Jag skulle vilja ställa några frågor och komma med några förklaringar till "Tågfrälst".

Tycker du att det är fel att jag vill bo i Mora även om mitt jobb finns i Stockholm? Själv skulle jag vilja att många fler av dem som jobbar i Stockholm flyttar till Mora. Ett bra argument, som du själv påpekar, är att det är relativt billigt att bo i Mora. Tack vare att det är billigare att bo i Mora har jag en möjlighet att jobba deltid. På min fritid går jag på möten och läser in mig på bakgrundsmaterial. Som ersättning för den tid jag la ner på över hundra möten år 2003 plus all förberedelsetid fick jag 7 500 kronor efter skatt. Eftersom jag är höginkomsttagare betalar jag 59 procent i marginalskatt.

Till mitt jobb på Arlanda är fördelningen mellan färdsätten tåg, bil och flyg ungefär jämnt fördelat. När jag flyger till jobbet gör jag det på en särskild biljett som flygbolagsanställd vilken inte påverkas av de bidrag kommunen ger för att behålla flygtrafiken till Mora. Den sortens biljett fungerar ungefär som en ungdomsbiljett vilket innebär att jag får åka med om det finns platser över vid avgång. Kostnaden för en sådan biljett, inklusive förmånsvärden och sociala kostnader, är för mig ungefär lika stor som en tågbiljett. "Tågfrälst" skriver också att flyget betalas tre, om inte flera, gånger av skattebetalarna. Jag skulle vilja se siffrorna bakom de orden. Av statsbudgetens anslag till transportsektorn på 27 miljarder går 0,3 procent till kommunala flygplatser. Flyget i övrigt får inget stöd av staten. Sedan måste ett antal landsortskommuner betala en operatör för att flyga på den kommunala flygplatsen för flyglinjen inte kan bära sig själv. För Moras del ligger den kommunala subventionen av biljettpriset på 14 procent och med övriga bidrag blir den totala subventionen 29 procent. Här kommer den politiska dimensionen in. Mora har varit förskonat från stora industrinedläggelser, och vill vi behålla jobben och helst skapa fler, så är flyget en viktig del i det pussel som skapar ett bra näringslivsklimat. I min värld, till skillnad från "Tågfrälst", är inte detta ett flyg för arbetsgivare och kommungubbar utan ett flyg för jobbens skull. Självklart är det så att, om flyget försvinner, så händer inget drastiskt på en gång men på några års sikt kan det få konsekvenser för hur väl Mora mår. Jag skulle också vilja säga något om subventioner på övriga transportmedel. Uppgifter om tågtrafikens totala kostnader är av någon anledning svåra att få tag på men man kan se att minst 50 procent av kostnaden är subventionerad. En källa säger att tåget kostar 20 kronor per passagerare och mil men att resenären betalar tio kronor per mil.

Busstrafiken i länet genom Dalatrafik kostar 305 miljoner, 73 procent av dessa kostnader betalas av skattemedel. Jag lägger inga värderingar i alla dessa siffror men jag vill att man ser på all infrastruktur med samma glasögon. Jag vill avsluta med att uppmana "Tågfrälst" att ta sitt medborgaransvar och, för att fritt travestera en stor statsman, " Fråga inte vad Mora kan göra för dig utan fråga vad du kan göra för Mora".

Peter Helander (c)

Mer läsning

Annons