Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förväntad kötid är 39 minuter

Annons

Lyssna på:ModemBredband

Yvonne Nerstedt, arbetsförmedlingen


- Så här långa köer har vi inte haft sedan före semestern, berättar Björn Eriksson som är gruppchef på kundtjänsten i Karlskoga.

Han tror att de långa väntetiderna beror på att många uppföljningstillfällen brukar ligga i slutet av månaden. Då ska den arbetssökande höra av sig till kundtjänst och uppdatera sina uppgifter.

Sedan 1 juli i år går alla samtal till Sveriges arbetsförmedlingar, som ska till kundtjänst, till en central växel. I Karlskoga, Luleå, Sollefteå och Söderhamn arbetar 220 personer. Under semesterperioden varierar detta och under måndagen besvarades 2 568 samtal av ett sjuttiotal medarbetare.

- Det är väldigt olyckligt med de här långa köerna, säger Yvonne Nerstedt, vikarierande chef på enheten för arbetsförmedlingens kundtjänst. Men nästa vecka får vi tillbaka personal från semestern och då ska det bli bättre.

Enligt prognosen för juni och juli, baserad på statistik från kundtjänst och lokala förmedlingar, skulle antalet inkommande samtal minska.

Men det blev tvärtom en ökning.

Yvonne Nerstedt påpekar att projektet med en samordnad kundtjänst fortfarande är under utveckling. Det drog i gång hösten 2003 och Söderhamn var senaste enheten, 1 juli i år, att kopplas till den landsomfattande kundtjänsten. Och det är många som ringer nu i dagarna - mellan klockan åtta då man öppnar fram till strax efter halv tolv har man besvarat 851 samtal. Medan fler väntar.

- Det är inte acceptabelt att vänta så länge som i dag (läs tisdag), säger Yvonne Nerstedt. Det är är inte bra för våra kunder och inte heller för våra medarbetare med så långa köer.

Man har dock ingen målsättning för hur lång, eller kort, väntetiden i telefon ska vara i dagsläget. Men efter sommaren ska man analysera siffrorna och se hur man kan gå vidare för att förbättra servicen för arbetssökande.

EVALISA WALLIN

Mer läsning

Annons