Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatt utredning av bussolyckan

Annons

- Vi fortsätter att samla in uppgifter. Bland annat ska varenda passagerare som var med höras och vi har dessutom ännu inte fått besked om huruvida det var något fel eller inte på bussen vid olyckstillfället. Den tekniska undersökningen är fortfarande inte avslutad, fortsätter han.

- Men den är mycket viktig i sammanhanget för att vi ska kunna utesluta det ena efter det andra och så småningom komma fram till en förklaring.

När det gäller chaufförens ansvar för det inträffade är det fortfarande diffust. Så mycket har emellertid kunnat beläggas att han definitivt inte bröt mot gällande hastighetsbestämmelser och åklagaren har inget åtal på gång.

Enligt färdskrivaren, som har granskats, hade bussen en hastighet av 49 kilometer i timmen när den gick av körbanan.

Notervärt i sammanhanget är att det är tillåtet att hålla 70 dito på den aktuella sträckan förbi olycksplatsen.

Dan Åkerman, utredningschef på Haverikommissionen i Stockholm, meddelar att bussens hjul har förts till VTI (Väg och transportforskningsinstitutet) för provrullning. Resultatet har ännu inte presenterats för kommissionen.

- Det handlar även om en del andra prov så vi har ännu inte kunnat börja sammanställa någon rapport. Den kan möjligen komma att ligga klar någon gång i höst eller vinter.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons