Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatt långbänk om spårbygget i Klenshyttan

Annons

Det var redan under 2003 som tidningen kunde berätta att Banverket ville storsatsa vid den sedan många år tillbaka nedlagda trafikplatsen längs Bergslagsbanan. Klenshyttan skulle återuppstå som en så kallad mötesstation och därmed skulle banans kapacitet höjas avsevärt. Det hela presenterades som en investering för framtiden.

Arbetet startade och gick raskt framåt med omfattande markarbeten och breddning av befintliga bergsskärningar vid det befintliga spårområdet.

När den nya banvallen var klar liksom fundamenten för de nya kontaktledningsstolparna försvann entreprenörerna från platsen.

Chefer vid Banverket förklarade stoppet med att Näringsdepartementet minskat ramarna och att det hade blivit omprioriteringar.

- När det gäller Klenshyttan så har det objektet blivit dyrare än beräknat.

-Nu behövs 24 miljoner kronor ytterligare för att det ska kunna färdigställas och de pengarna har vi inte i årets investeringsbudget, klargör Terje Johnsson, presschef vid Banverket, Mellersta regionen i Gävle.

När den ofullbordade mötesstationen ska byggas färdig är således en öppen fråga. Projektet finns med i långtidsplanen där det efter hand har flyttats fram.

Nu ligger ärendet under 2007 men det finns enligt uppgift inga beslut om någon byggstart då.

- Det kan bli så att det flyttas fram. Delvis är inte behovet akut även om det blir bättre tågföring och mindre förseningar med ännu en mötesstation.

- Det är ju heller inte så att regionen har en pott pengar till investeringar. Resurserna fördelas ju över hela landet och i och med att det här projektet har blivit dyrare måste man i så fall ta pengar från något annan projekt, slutar presschefen.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons