Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortfarande farligt

Annons

I oktober 2001 lämnade boende i området in en namnlista till kommunen. De krävde att kommunen vidtar åtgärder för att sänka hastigheten i korsningen Åsgatan-Österbyvägen, också känd som södra kurvan.

Dåvarande ordförande i servicenämnden, Lars Westlund (s) konstaterade vid tillfället att frågan var angelägen. Inom serviceförvaltningen beskrivs den aktuella korsningen som den farligaste utfarten till kommunal väg, i kommunen.

2002 hade Bertil Karlsson på gatukontoret ritat ett förslag på en rondell som skulle läggas lite högre upp mot Sätervägen.

Vid ett nämndsammanträde 2003 förkastades dock förslaget. Gertrud Hjelte (c), som då var ordförande gav följande förklaring till beslutet:

- Vi har inga pengar till ett sådant bygge.

Som första åtgärd beslutades att sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen.

Rolf Höglund, talesman för de boende i området, konstaterar nu att problemet med för höga hastigheter blivit än värre och några 30-skyltar sitter inte uppe.

- Vi ser helt klart en ökning av frekvensen fortkörare. Dessutom passerar fler tunga transporter och timmerbilar som inte borde köra där över huvud taget, säger han.

I en ny skrivelse till kommunen påtalar de åter problemet med för höga hastigheter i området.

- Vi kommer inte att ge oss. Vi som bor efter den här sträckan strävar efter nollvisionen, vad gör Hedemora kommun? säger Rolf Höglund.

Att bilister kör för fort i stan är ett problem som flera kommuninvånare reagerat på. Boende utmed södra delen av Åsgatan har tagit strid för sänkt hastighet. Boende på Tallåkern och Hedbygatan har klagat på allt för höga hastigheter inom respektive område och begärt hjälp av kommunen för att komma till rätta med problemet.

Så sent som i måndags diskuterade representanter i alliansen problematiken. Kommunalrådet Gun Drugge (c) var en av dem. Hon vill se en attitydförändring hos bilförare:

- Det är mer och mer som åläggs kommunen. Att åtgärda det här kostar miljontals kronor, ska vi kosta på det som människor inte kan ta ansvar för, säger hon.

- Men naturligtvis måste vi vara med och vidta åtgärder.

Hon talar om tre olika steg: ökad information, fler polisiära hastighetskontroller och att med enskilda åtgärder begränsa hastigheten.

- Man kan placera ut mobila vägbulor för att uppmärksamma bilister på att hålla hastigheten nere.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons