Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försvaret vill se svensk tiger i HD

Annons

Försvarsmakten vill att Högsta domstolen prövar vem som har rätt till varumärket En svensk tiger.

Den blågulrandiga tigern användes i den så kallade vaksamhetskampanjen under andra världskriget för att uppmana svenskarna att hålla tyst om försvarshemligheter.

När upphovsmannen Bertil Almqvist avled 1972 hamnade upphovsrätten hos dennes döttrar. De skänkte i sin tur rättigheterna till det lilla Beredskapsmuseet i Helsingborg. Där finns bilden i dag utställd, och används på nålar, muggar och musmattor.

Men sedan Försvarsmakten för några år sedan ansökte hos Patent och registreringsverket om att på nytt använda symbolen har en juridisk strid mellan museet och försvaret om rättigheterna rasat.

Försvaret vann i tingsrätten, men förlorade i början av maj i år i Svea hovrätt. Helsingborgsmuseet, som tycker att symbolen ska bevaras som en del av kulturarvet, slapp därmed rättegångskostnader på 370|000 kronor. Står sig domen måste försvaret också betala licens när logotypen i dag används för säkerhetsupplysning.

Men försvaret driver striden vidare, berättar Stefan Ryding-Berg, chefsjurist vid Försvarsmakten.

Försvaret ser också principiella argument när det gäller immaterialrätten, som sällan prövats av HD.

TT

Mer läsning

Annons