Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Först genom porten

Annons

- Men vi har satsat ännu mer på järnvägen, säger Bo Erik Wennberg, utan att precisera någon kostnad.

På frågan om den stora satsningen på järnväg gjorts inne på SSAB och under det senaste året, svarar Bo Erik Wennberg: - Ja.

Enligt Wennberg är det en omöjlighet i dagsläget att låta allt gods gå på järnväg från SSAB.

Med den nya infarten till SSAB avleds den tunga trafiken från Siljansvägen och Västra porten. Cirka 150 lastbilar per dygn kommer att passera den nya södra porten vars väg har döpts till Ulf Östlings väg. Ulf Östling drev projektet med den nya infarten men avled för ett år sedan.

Den allt tätare trafiken i Västra Porten har orsakat stora problem inte minst med tanke på den ökade trafiken inne på SSAB:s område på grund av de nya klippsträckorna i Västra verken.

- Nu får vi en säker och smidig infart för våra godstransporter, säger Bo Erik Wennberg som menar att satsningen på Södra porten är "en miljöbefrämjande åtgärd".

SSAB lovar att den nya trafiken genom södra porten endast "marginellt" ska öka trafiken vid Islingby trafikplats och riksväg 50 till Falun. I dag passerar 12 000 fordon per dag, enligt SSAB.

I samband med gårdagens invigning betonar SSAB att företaget bekostat de arkeologiska utgrävningarna av gamla boplatser i området. Fynden visar bland annat att järntilllverkningen pågick drygt ett tusen år innan Domnarvet byggdes.

Arkeologerna från Dalarnas Museum kommer att presentera sitt arbete för SSAB-anställda framöver.

BERNDT NORBERG

Mer läsning

Annons