Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förskräckande skolrapport

Annons

I Dalarnas hembygdsförbunds skrift "Dagsverket" beskrevs hur Norrbärke hembygdsgård blev klassrum för ortens elever. Andra föreningar rekommenderades till liknande initiativ.

Något senare kom Järna Hembygdsblad med reportage från Smedbergsskolans Grånäsdag. Mycket ideellt arbete hade lagts ner inför dagen, varför slutomdömet gjorde mig orolig: "Tyvärr verkar de flesta, både lärare och elever ointresserade och oengagerade i det som hembygdsföreningen ställer upp med." Vilken målsättning har skolan med Grånäsdagen? Det var ingen trevlig läsning för en "gamling i förskingringen".

Så kom nästa chock - rapporten från Skolverket. "Vansbros högstadieelever har lägst betyg i hela landet." Betänk att, av landets 290 kommuner, har många fyra eller fler högstadier - flera i invandrartäta områden. Skolan speglar samhället och arbetet är tufft. Ständigt nya läroplaner med förändringar beträffande mål- och riktlinjer och större krav på ansvar respektive medverkan från eleverna.

Stimulans och arbetsglädje är förutsättningar för bra resultat. Liksom hockeyspelaren bör eleven naturligtvis förstå vad som krävs på planen. Föräldrarna har en viktig roll att coacha och supporta. Vilka konsekvenser innebär Skolverkets rapport? Hur påverkas kommunens visionsprogram och, ännu viktigare, den enskilde elevens framtid? Vore det inte lämpligt med en gemensam kraftansträngning, ett nyårslöfte för alla kommunmedborgare?

SUPPORTER I FÖRSKINGRINGEN

Mer läsning

Annons